Обкатка нових гальм: коли вона потрібна і навіщо
Гальмівна система – одна з найважливіших частин автомобіля, від якої безпосередньо залежить безпека на дорозі. Тому правильний монтаж і подальша «обкатка» нових дисків і колодок відіграють вирішальну роль у їхній ефективності. Нехтування цим процесом може призвести до зниження гальмівної здатності та прискореного зносу гальмівних елементів. Як і нове взуття, гальмівні елементи потребують часу для того, щоб підлаштуватися один під одного і почати функціонувати на повну потужність.
Читайте також:
Штраф 425 гривень: кому з українців потрібно терміново замінити водійські права
Не робіть так: одна небезпечна помилка, якої українські водії часто припускаються на перехресті
Механіки обожнюють ці шість помилок водіїв: завдяки їм, у них завжди є робота
Що таке «обкатка» гальм і навіщо вона потрібна?
Обкатка гальмівних дисків і колодок полягає в поступовій адаптації їхніх поверхонь одна до одної. Це особливо важливо після заміни компонентів, коли їхні робочі поверхні ще не ідеально підігнані. Процес притирання дає змогу дискам і колодкам досягти оптимального контакту і розподілу тиску по всій поверхні. На практиці це призводить до більш ефективного гальмування і зменшення ризику перегріву.
Одразу після встановлення нових гальмівних компонентів контакт між диском і колодкою мінімальний, оскільки деталі можуть бути розташовані під невеликим кутом відносно одна одної. Якщо знехтувати притиранням і почати інтенсивно гальмувати, це може призвести до надлишкового нагрівання, що погіршує ефективність гальмування і може спричинити пошкодження дисків або колодок. Температура нерівномірно розподіляється по гальмівних елементах, що згодом може призвести до так званого «засклення» колодок – явища, за якого їхня поверхня стає твердою і гладкою, що знижує тертя і гальмівну ефективність.
Як правильно обкатувати гальма?
Для автомобілів, які експлуатуються у звичайних дорожніх умовах, процес притирання займає від 200 до 300 кілометрів пробігу. У цей період важливо уникати різких гальмувань і перегріву системи. Водій повинен прагнути до плавних і рівномірних зупинок, що дає змогу системі поступово адаптуватися і знизити ризик пошкоджень.
Експерти закликають дотримуватися правильної техніки водіння в цей період. Це охоплює підтримання безпечної дистанції до автомобіля, що рухається попереду, і уникнення різких гальмувань. Якщо дотримуватися цих рекомендацій, можна мінімізувати ризик перегріву і продовжити термін служби гальмівних елементів».
Ризик перегріву гальмівної системи
Гальмівні диски мають певну теплову ємність, і їхній перегрів може призвести до незворотних пошкоджень. Особливо це важливо для спортивних автомобілів або машин, часто використовуваних на високих швидкостях. У таких умовах потрібна підвищена увага до процедури притирання, оскільки перегрів дисків без попередньої адаптації може викликати деформацію або зниження ефективності гальмування.
Вибір сумісних компонентів
З точки зору довговічності та безпеки, важливо, щоб гальмівні колодки і диски були від одного виробника. Наприклад, компанія Textar тестує, як її компоненти працюють разом, що гарантує оптимальний коефіцієнт тертя та ефективну роботу системи. Якщо ж використовувати гальмівні елементи від різних виробників, це може призвести до зміни коефіцієнта тертя, зниження ефективності гальмування та збільшення гальмівного шляху. Наприклад, різниця всього в 15% може збільшити гальмівний шлях з 50 км/год більш ніж на 4 метри – на такій відстані може опинитися чиєсь життя.
Гальма для спортивних автомобілів
Для спортивних машин або автомобілів, які використовуються на треках, процедура притирання виглядає інакше. У таких випадках застосовується більш агресивний матеріал колодок, і процес адаптації передбачає кілька інтенсивних циклів гальмування з високих швидкостей, після чого слідує охолодження системи. Для гоночних треків рекомендується виконувати десять циклів гальмування з 180 км/год до 80 км/год, а потім одне спокійне коло для охолодження системи.