Бензин по 70 гривень: українцям радять готуватися до нового цінового стрибка
На початку жовтня український ринок пального опинився в точці напруги. Середня ціна бензину А-95 – 58,7 грн за літр, дизеля – 55,9 грн. Але вже найближчими тижнями вартість може підскочити до 65–70 грн, попереджає Громадське. Причини різні: санкційний тиск, обмеження на імпорт, поведінка АЗС і майбутнє підвищення акцизів.
Перший удар по ринку завдала СБУ, звернувшись до митниці з вимогою перевіряти походження індійських нафтопродуктів. Проблема в тому, що значна їх частина вироблена з російської нафти. Лабораторний контроль у таких випадках – майже фікція. Перевірити документи можна, а от підтвердити походження пального в порту технічно неможливо.
Другий чинник – румунський порт Констанца, через який проходить до 25% імпорту. Якщо Київ обмежить постачання з цього маршруту, трейдерам доведеться шукати нові напрямки. За даними «Консалтингової групи А-95», через Констанцу йде понад 75% турецького й індійського пального.
Втім, аналітики визнають: ситуація краща, ніж у 2022 році. Тоді країна залежала від російських і білоруських поставок на 70%. Зараз ми отримуємо пальне з десятків джерел, навіть зі США.
Однак навіть диверсифікація не знімає питання цінової політики самих АЗС. Нафта подешевшала на 15%, але на заправках ціна не знизилася. Мережі просто збільшили маржу.
До цього додається ще й акциз. З 1 січня 2026 року він зросте до 300 євро за тисячу літрів бензину та до 253,8 євро за дизель. Це означає плюс 1,5–2 грн до ціни на стелі.
Глобальні прогнози виглядають більш оптимістично. Банк HSBC очікує, що барель нафти Brent у 2026 році коштуватиме близько 65 доларів, що могло б знизити навантаження. Проте експерти сумніваються, що українські АЗС відреагують миттєво.
Для водіїв перспектива очевидна: бензин по 70 грн реальний сценарій, і вплине він не лише на гаманець, а й на всі товари, які доставляються транспортом.
Обговорити цю тему в Facebook