«Євробляхи»: сотні тисяч ще не «легалізовані». Не можуть чи не хочуть?
Час, відведений на розмитнення легковиків зі зниженим акцизом можна рахувати вже не днями, а годинами. П’ятниця, 22 лютого, – останній день дії першого етапу, відведеного для «легалізації» авто на іноземній реєстрації. За даними Аналітичного центру AUTO.RIA, за минулі 3 місяці всього розмитнено майже 200 тисяч легковиків, з яких близько 120 тисяч – колишні «євробляхи», пише ТМ.
Далі діятиме ще один етап: наступні 3 місяці «євробляхи», якими керують резиденти, поліція та інші служби не чіпатимуть. Це тимчасовий період «нештрафування», який закінчиться 24 травня цього року. Однак акциз доведеться сплачувати вже у повному розмірі, без пільг. Хіба що законопроект №9522 стане законом.
Отож, які ж попередні результати ми маємо зараз: близько 120 тисяч «євроблях» були легалізовані. А скільки ж усіх нерозмитнених легковиків присутні на території України? Зараз податківці налічили близько 682 тисяч таких авто, таку інформацію Аналітичному центру AUTO.RIA надало вельми надійне джерело у державних органах.
Одразу прокоментуємо це число. Частина машин ввезена легально, із внесенням застави або фінансової гарантії. Ще певна кількість ввозилась в якості донорів запчастин і вже розкомплектована на «автошротах». Звісно, якийсь відсоток знищено у ДТП, а також є такі, що більше не придатні до подальшої експлуатації через серйозні технічні проблеми, вирішення яких може коштувати більше, ніж вартість всього авто.
Хотілось би вказати точну кількість тих, що перелічені вище, однак «тимчасівки» та «транзитні» в’їжджають та виїжджають, їхня кількість постійно змінюється, та й вони, фактично, «євробляхи в законі». Рахунку розібраним на шротах, зіпсованим чи пошкодженим у ДТП ніхто не веде. Тут лише можна здогадуватись, або рахувати відносними методами, наприклад, визначивши кількість авто з іноземними номерами в загальному трафіку. За нашими підрахунками, зараз кожне 17…20-те легкове авто їздить на «євробляхах». А це 5% від загального обсягу зареєстрованих легковиків, або близько 7% від частини, що знаходиться в експлуатації. За таким доволі орієнтовним підрахунком, «євроблях» в Україні ще лишається близько 450 тисяч.
Скільки з них буде легалізовано? Вочевидь, якщо пільги на акциз не будуть продовжені, їхня кількість буде такою ж як і за 3 місяці, що минули, – або й меншою. Отож, сумарно «легалізацію» пройдуть орієнтовно 200 тисяч «євроблях». І в будь-якому разі, рахуючи за нашою методикою, чи за інформацією від держструктур, в кінці травня залишаться «на бляхах» від 350 до 580 тисяч автомобілів.
Чи можна буде в кінці травня, коли період «нештрафування» закінчиться, сказати, що питання «євроблях» вирішене? Якщо на території України, як показують наші попередні підрахунки, залишаться нерозмитненими від 350 до 580 тисяч автівок, – очевидно, що ні. І тоді варто буде точно визначити причину: чи справа у водіях «євроблях», котрі чи не хотіли, чи не знайшли можливостей розмитнити свої автомобілі. Або ж справа у митницях, які не змогли дати раду потужній хвилі автомобілів, котрі приїхали на митне оформлення.