«Харків’янка» – унікальна українська машина, яка підкорила Антарктиду (фото)
Твоя МАШИНА згадує про унікального вітчизняного монстра, здатного виживати там, де життя немає.
Революційний всюдихід «Харків’янка» або «Виріб 404С» був створений не випадково. Урядове замовлення на транспортний засіб для пересування в полярних умовах ініціював Інститут Арктики СРСР.
У першій антарктичної експедиції в 1955 році використовувалися трактора ЧТЗ і важкі артилерійські тягачі АТ-Т, які згодом оснастили більш потужними моторами і спеціальними гусеницями.
Але в результаті стало зрозуміло, що наявні транспортні засоби не справляються з поставленими завданнями, і за справу взялися завод транспортного машинобудування ім. В. А. Малишева спільно з Харківським авіазаводом. На той час авіазавод повинен був спроектувати кузов, а машинобудівники – ходову платформу, на яку він буде поставлений.
Кабіна вагонного типу з дюралюмінію отримала восьмишарову теплоізоляцію. На просторі площею 28 квадратних метрів і висотою понад 2 метри розмістилися позиції водія і штурмана, 8 спальних місць, санвузол, обігрівач і радіостанція. Особливістю конструкції стало те, що доступ до двигуна здійснювався з салону, щоб ремонт і обслуговування можна було проводити не виходячи з теплого приміщення.
Згодом це, здавалося б вдале рішення, показало себе не з кращого боку – повністю ізолювати кабіну не вдалося, екіпаж постійно був змушений дихати вихлопними газами.
Всюдиходи у кількості 5 одиниць були створені за три місяці. Назву «Харків’янка» вони отримали за місцезнаходженням підприємств-розробників. Після цього всюдиходи вирушили в Калінінград, їх завантажили на борт морського судна, яке вирушило до стартової точки експедиції.
«Харків’янка» оснащувалась 520-сильним дизельним мотором, який дозволяв тягнути власні 35 тонн і причіп масою до 70 тонн.
10 лютого 1959 року стартувала експедиція від станції «Мирний» до Південного полюса. Маршрут протяжністю 2 700 кілометрів був успішно подоланий за півтора місяці.
У 1974 році вступив новий замовлення від полярників, і були зроблені ще п’ять всюдиходів, які пройшли серйозну модернізацію. Їх назвали «Харків’янка-2», але це зовсім інша історія…