Автомобілі-ліквідатори. Техніка, яка боролася в Чорнобилі

Броньований самоскид, автобус зі сталевими листами, , а також інші машини, які боролися з розповсюдженням радіації після страшної катастрофи в Чорнобилі.

Сьогодні відзначають 34-річницю аварії на Чорнобильській АЕС. Ми вирішили пригадати, які машини допомогли людям ліквідувати і запобігти поширенню радіації тоді, в далекому 1986-му.

ЗІЛ-131

На першому етапі на місці катастрофи працювали абсолютно звичайні машини, без додаткового захисту від радіації. Наприклад, на багатьох фотографіях можна побачити армійський повнопривідний вантажівка ЗІЛ-131. Зокрема, цей автомобіль використовували для переміщення вантажів на площадки тимчасового складування поблизу міста Прип’ять, а також для доставки особового складу на ЧАЕС. До речі, вантажівка можна побачити і в другій серії серіалу «Чорнобиль», де за допомогою встановленого на ньому гучномовця людей сповіщають про початок евакуації.

УРАЛ-375

У перші години після аварії на Чорнобильській АЕС в гасінні вогню на четвертому реакторі взяв участь автомобіль АЦ-40 на базі УРАЛ-375 лейтенанта Віктора Кібенка. Пожежний отримав високу дозу опромінення і пізніше помер в Москві. Посмертно він був нагороджений званням Гeрoя СРСР. Також пожежні «Урали» активно використовували для проведення дезактиваційних робіт на території зони відчуження. Наприклад, ці машини обробляли спеціальним розчином будівлі і дороги в Прип’яті.

РАФ-22031 «Латвія»

РАФ-22031 «Латвія» з другої половини 1970-х змінили на станціях швидкої допомоги старі медичні «Рафіки» РАФ-977ІМ. В результаті ця модель стала наймасовішим мікроавтобусом СРСР. Машини РАФ-22031 «Латвія» евакуювали постраждалих з місця катастрофи до медзакладів починаючи з ночі 26 квітня.

КамАЗ-5511

КамАЗ-5511 в зоні відчуження використовували в якості бетонозмішувача і самоскида. На фотографіях машини можна побачити зі свинцевими листами на кузові. Звичайно, такий тюнінг був слабким захистом від радіації. Якщо самоскиди використовувалися найчастіше для вивезення радіоактивного сміття, то «міксери» стали незамінні під час будівництва об’єкта «Укриття» – бетонного саркофага навколо реактора.

КрАЗ-256

Після того як реальний рівень загрози для ліквідаторів став зрозумілий, в найкоротші терміни почалася розробка спеціальних версій автомобілів для роботи в зоні ураження. Так, на Кременчуцькому автомобільному заводі робоча група підготувала цілу партію особливих самоскидів КрАЗ-256 для вивезення високорадіоактивних уламків. Кабіну машини захистили сталевими листами з прошарком зі свинцю, а зсередини капсулу обшили особливим пластиком. Також самоскид оснастили фільтрувальною установкою.

ЛАЗ-692

Львівський автобусний завод для допомоги ліквідаторам катастрофи на Чорнобильській АЕС випустив спеціальний автобус із захистом від радіації. Машину з індексом ЛАЗ-692 побудували на базі моделі ЛАЗ-695Н і оснастили свинцевими пластинами на вікнах. У салоні також встановили особливу систему фільтрації повітря, а люки на даху були заварені. Рівень захисту в автобуса був менший, ніж у КрАЗ-256, однак на відміну від самоскида йому не доводилося працювати годинами в зоні відчуження.

УАЗ-469

Зрозуміло, в ліквідації страшної катастрофи взяли участь радянські позашляховики УАЗ-469. Ця машина, яку в народі прозвали «бобиком», була основним командирським автомобілем армії тих часів і відрізнялася хорошою прохідністю і легкістю в ремонті. Автомобіль з 75-сильним мотором в зоні відчуження використовувався для перевезення військових начальників або для розвідувальних заходів.

ГАЗ-66

Легендарний ГАЗ-66 («Шишига») використовували для перевезення ліквідаторів в зону катастрофи з місць тимчасового проживання. Повнопривідна вантажівка з кліренсом 315 мм могла перевозити до 20 осіб одночасно. Машина комплектувалася лебідкою, восьмициліндровим мотором і навіть спальним місцем для водія. Зрозуміло, про низький рівень комфорту для пасажирів тоді ніхто не замислювався.



Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти