7 міфів про електромобілі

Чисті, ресурсозберігаючі, які не потребують технічного обслуговування – електромобілі розхвалюються з усіх боків. Але критики бачать в них лише тимчасове явище. Видання Avtomir.ua перевірило сім найпопулярніших міфів про електромобілі.

Якісь припущення виявляються вірними, інші – відвертою нісенітницею. Але з нами ви тепер точно дізнаєтеся всю правду і нічого, крім правди.

1. Електромобілі не завдають шкоди природі

Улюблений аргумент прихильників електричної тяги про те, що електромобілі не завдають шкоди навколишньому середовищу, є просто неправдою. Природно, самі по собі такі машини викидів не виділяють, за винятком стирається гуми і пилу від гальмівних колодок. Але ж багато хто забуває про головне – електроенергію, життєво необхідну для «транспорту майбутнього». З нізвідки вона не візьметься.

Як показують результати досліджень європейської консалтингової компанії Arthur D Little, особливо погано з цим справи йдуть в Китаї. Залежно від джерела отримання енергії (частки вугільних і атомних електростанцій, поновлюваних джерел енергії і т.д.) і типу електроприводу кожного автомобіля ми отримуємо абсолютно різні показники викидів CO2.

2. Якщо всі пересядуть на електрокари, енергомережа «впаде»

Дане твердження супротивників електрокарів не має під собою підстав, як доводить доповідь Європейського дослідницького центру з енергетики від 2016 року. Вчені підрахували, що сумарна споживана потужність одночасно гіпотетичних 3,3 млн електрокарів складе 1,5 ГВт.

Це на перший погляд колосальне значення слід порівняти із загальним поточним навантаженням електромереж в Європі, що коливається в межах від 60 до 80 ГВт. Таким чином, споживана електрокарами потужність склала б усього близько двох відсотків від загальних показників.

Дещо по-іншому справа йде з так званим розподілом низьких напруг: якщо всі електрокари стануть на зарядку в кінці робочого дня, то для місцевих трансформаторних станцій навантаження може виявитися занадто великим. Щоб уникнути подібних ситуацій, вже зараз автовиробники використовують розумні зарядні системи. Вони повинні динамічно управляти процесом в залежності від поточного навантаження на мережі і тим самим запобігати перевантаженню.

Якщо це буде здійснюватися послідовно, то електромобілі можуть навіть посприяти підвищенню ефективності всієї енергосистеми. Яким чином? В цьому випадку акумулятори могли б використовуватися в якості буфера для енергомережі, внаслідок чого енергії, спожитої під час низького навантаження, ніщо не завадило б повертатися в мережу при пікових навантаженнях на систему.

3. Електрокари більш довговічні, ніж машини з ДВЗ

Якщо розглядати дане поняття як співвідношення часу, який минув з моменту випуску автомобіля, і термінів його ремонту, то у електрокарів шанси на перемогу значно вищі.

В даний час середній «життєвий цикл» автомобіля в Європі дорівнює 18 рокам. Яким цей показник буде у електрокарів, говорити поки що рано. Проте актуальні тести Nissan Leaf, проведені ADAC (Загальний німецький автомобільний клуб), показують, що електромобілі мають гарну витривалістю.

Так, за підсумками п’ятирічного тесту дана модель Nissan і втратила приблизно 10% ємності батарей і дальності пробігу, але в іншому показала себе міцною і надійною. Зрозуміло, електрокарам на відміну від машин, що спалюють паливо, передчасний капітальний ремонт двигуна не загрожує.

Проте проблемою, яку не можна не сприймати серйозно, є виробництво акумуляторів для електромобілів. Як і у випадку із згаданими вище викидами вуглекислого газу, вплив на екологію усього виробничого ланцюжка явно недооцінюється, про що свідчать результати досліджень, проведених шведами.

Однак висловлювання вчених безперечними теж не є: зокрема, там не враховуються ні витрати повного циклу виробництва пального, ні запасні частини, які потрібні для автомобілів з ДВЗ. Чи виявляться електрокари при коректному порівнянні зі звичайними автомобілями більш довговічними – покаже тільки час.

4. Електромобілі не варті вкладених грошей

Тут теж однозначну відповідь знайти неможливо. Як визначити, чи виправдана з фінансової точки зору покупка електрокара? Це спочатку залежить від сфери його використання. Згідно з даними з доповіді по автомобільних витратах, опублікованої ADAC в 2017 році, найдешевшим транспортом на даний момент є французькі дизельні моделі та французькі ж гібриди.

Зокрема, при п’ятирічному терміні експлуатації та щорічному пробігу в 15 000 кілометрів вартість пересування гібриді Volkswagen Golf GTE складе 48,9 євроцента за кілометр шляху. У той же час  дизельний і бензиновий автомобілі будуть обходитися дорожче – 51,1 і 54,8 євроцента відповідно.

У своїх розрахунках ADAC, зокрема, враховує ціну гібрида, втрату його вартості з часом, витрати на експлуатацію, а також відповідні податки та вартість страхування. У випадку з «чистими» електромобілями ситуація виглядає дещо інакше. Підсумковий баланс витрат дуже сильно піднімає високу ціна електрокарів. Проте в 27 порівняльних групах у ADAC електромобілі змогли шість разів стати лідерами по транспортних витратах.

Наприклад, це стосується Kia Soul EV, який обходиться власнику в 42,1 євроцента на кілометр шляху. Для порівняння: бензинова версія «витрачає» 42,3 євроцента, а дизельна – 43,1 євроцента. У випадку з іншими електрокарами доведеться розщедритися трохи більше: наприклад, BMW i3 зажадає 47,8 євроцента, Renault Zoe буде обходитися в 46,4 євроцента, а Nissan Leaf – аж в 50,6 євроцента за кілометр дистанції. Разом з тим всі ці моделі обходяться дорожче, ніж зіставні бензинові версії.

Однак в найближчому майбутньому це може змінитися.

5. Електрокари дешевші у виробництві

Тут як виняток ми можемо погодитися без усіляких застережень. Так як електромобілі конструктивно містять набагато менше деталей, ніж автомобілі, що працюють на бензині чи дизелі, витрати на технічне обслуговування – нижчі.

Голова виробничої ради BMW Манфред Шох роз’яснює ситуацію на дуже вражаючому прикладі: «Восьмициліндровий двигун внутрішнього згоряння складається з 1200 деталей, які потрібно з’єднати між собою, а у електромотора їх всього 17». Аналогічним чином справи йдуть і з трансмісією, що містить менше деталей, і з повністю відсутньою у електрокарів системою відводу вихлопних газів.

Тільки шини в середньому у електромобілів зношуються швидше, ніж у машин з традиційними двигунами. Причина в тому, що тонкі покришки електрокарів змушені витримувати більший крутний момент і, як наслідок, вимагають заміни вже після 25 000 кілометрів пробігу. Це відповідає приблизно половині ресурсу шин бензинових автомобілів.

6. Електрокари вогненебезпечні

Опубліковане в Мережі відео з палаючої Tesla Model S вивело дискусію про електрокари на новий рівень. Вони були гучно оголошені небезпечними і легко займистими. Насправді подібні твердження можна назвати правдивими лише в їх базовому розумінні. Ось що на цю тему говорить Вернер Тіллмец, експерт по акумуляторів з Європейського центру сонячної енергії і водневих досліджень: «Якщо акумулятор внаслідок аварії буде зруйнований, це може стати причиною пожежі або вибуху. Тому осередки батареї повинні встановлюватися в захищеному від пошкоджень корпусі. У звичайних автомобілях бензобак захищається аналогічним чином».

Так чи існує небезпека і якщо так, то наскільки вона велика? Все-таки і на рахунку бензинових автомобілів є чимало ДТП зі смертельними наслідками, при яких після аварії машини спалахнули.

Щоб можна було реалістично оцінити фактичний ризик загоряння після ДТП, необхідно розглядати статистику в співвідношенні з часткою електрокарів в автопарку.

7. Електромобілі не призначені для постійної повного навантаження

Останній на сьогодні міф теж не є взятим, так би мовити, з повітря. Так, у електромобілів максимальна продуктивність не може бути отримана в постійному режимі на відміну від бензинових машин. Виною тому електродвигуни, які незалежно від навантаження працюють з ККД вище 90%.

Як наслідок, двигун і акумуляторна батарея сильно нагріваються. Тому електрокари автоматично знижують продуктивність для того, щоб компоненти могли охолодитися.

 


Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти