Українцям спрощують ввезення автомобілів “ретро”: що запропонувала Рада
У парламенті з'явилося відразу три варіанти законопроектів про колекційні автомобілі
Псля того, як в Україні тимчасово скасували податок на ввезення електромобілів, Верховна Рада може спростить життя і колекціонерам старих авто. Днями в парламенті зареєстрували відразу три законопроекти, які, по-перше, вводять поняття історичного автомобіля, а по-друге, скасовують при їх ввезенні сплату ПДВ, акцизу та ввізного мита при імпорті, пише Autonews.
“Аналоги таких законів є і у Великій Британії, і в Польщі, і в Німеччині. Державні музеї у нас дотує держава. А коли йдеться про старовинні автомобілі, ніхто не дотує. А так ентузіастів, які зберігають автомобілі, хоча б звільнять від податків при імпорті“, – кажуть у громадській організації “Спілка автомобілістів України” (САУ).
Історичним автомобілем законодавці пропонують вважати транспортний засіб, який був вироблений 40 років тому або раніше, плюс його модель не повинна вироблятися вже мінімум 25 років.
Якщо авто відповідає цим критеріям, його можна буде ввезти без сплати ПДВ, акцизу та митних зборів.
Вирішуватимуть, який автомобіль історичний, а який ні, згідно із законопроектом, спеціальні експертні організації. Вимоги до них досить жорсткі. По-перше, стаж: не менше 20 років роботи в сфері “збереження, примноження і розвитку історичних транспортних засобів”. По-друге, членство в Міжнародній федерації історичних транспортних засобів (FIVA) або в Міжнародній автомобільній федерації (FIA). І третій момент – в керівництві не повинно бути посадових осіб, які працюють в органах держвлади або місцевого самоврядування.
Виходить, що під ці критерії підпадають клуби ретромобілістів, багато з яких існують не один десяток років.
“Можливо, це будуть якісь громадські асоціації. Але вимоги щодо віку автомобілів і того, хто визначає історичність, зазначені в законопроекті, що не остаточні. Верховна Рада повинна ухвалити цей закон і дати доручення Кабміну, щоб там розробили, хто конкретно дає висновок щодо автомобіля. Але головне тут навіть не скасування податків, а те, що такі автомобілі можна буде реєструвати, отримувати номери і їздити на них. Також до закону про техогляд вводиться, що такі автомобілі не підлягають техогляду на загальних підставах, тому, що це особливий автомобіль і відповідальність за його стан лягає на власника. Якщо ці автомобілі допущені до дорожнього руху, вони повинні бути застраховані“, – говорить економіст, член правління “САУ” Валентин Інгульський.
Також для ввезення історичних автомобілів скасують норму, яка вимагає, щоб вони відповідали нормам Євро-5.
У законопроекті сказано, що залежно від періоду випуску автомобілі розділять на класи:
- клас А (“ветеран”) – транспортні засоби, виготовлені в період до 31 грудня 1918;
- клас B (“вінтаж”) – транспортні засоби, виготовлені в період з 1 січня 1919 до 31 грудня 1930;
- клас C (“поствінтаж”) – транспортні засоби, виготовлені в період з 1 січня 1931 до 31 грудня 1945;
- клас D (“післявоєнні”) – транспортні засоби, виготовлені в період після 1 січня 1946 року по 31 грудня 1960;
- клас E (“шістдесятники”) – транспортні засоби, виготовлені в період з 1 січня 1961 до 31 грудня 1970;
- клас F (“сімдесятники”) – транспортні засоби, виготовлені з 1 січня 1971 до 1 січня 1987.
Також багато залежатиме від оригінальності транспортного засобу. Якщо коротко, поділ пропонують зробити таким:
- оригінальний – всі складові частини і технічні вузли ніколи не змінювалися з моменту виробництва. Важливо – автомобіль повинен бути майже не зношений;
- автентичний – авто експлуатується, але ніколи не реставрувалося. Всі вузли оригінальні, допускається заміна деяких на такі ж за параметрами. Допускається ремонт панелей кузова, лакофарбового покриття і оббивки;
- відновлений – автомобіль зібрали з частин одного або декількох найбільш підходящих авто. Деякі вузли можуть бути зроблені заново в процесі відновлення. Внутрішній і зовнішній вигляд повинні відповідати періоду виробництва;
- перероблений – в транспортному засобі встановлено частини з одного або декількох ТС тієї ж моделі або типу, які найбільш відповідають специфікації виробника. Оригінальні частини можуть бути замінені іншими відповідно до специфікації виробника.
Наслідком цих норм є важливий момент: якщо власник ретро-автомобіля в ньому щось поміняв настільки, що машина втратила історичний статус (і це підтвердить експерт), то власнику доведеться заплатити всі податки, від яких він був звільнений.
За словами колекціонерів, закон дасть поштовх до розширення експозицій. Щоправда, вони дивуються, чому про це згадали тільки зараз, а також не дуже вірять, що законопроект не буде “похований” під купою важливіших.
“Подібний законопроект був в Раді ще 2005 року, але тоді до нього нікому не було діла. А зараз деякі наші депутати захоплюються колекціонуванням старих автомобілів. Деякі тримають дуже хороші колекції. Ось, напевно, і хочуть привозити машини не через сірих дилерів, а офіційно“, – говорить голова запорізького клубу ретро-машин “Фаетон” Григорій Онопченко.
А ось звичайні автолюбителі вважають, що хоч ініціатива закону хороша сама по собі, але умова за віком “не менше, ніж 40 років”, – це занадто багато.
“До цього часу олдтаймери стають дорогими, щоб розглядати таку машину як інвестицію. Правильний термін, як в Німеччині, 30 років. Тоді можна купити машину в хорошому стані, вкластися в неї і років через 10 вона вже буде цінністю. 40-річні автомобілі в Німеччині коштують зараз по 10-12 тис. євро, оскільки вважаються колекційними. Серед 30-річних є вибір за нормальною ціною. Автомобілі після 1996 року вже не розраховані на довгий термін життя. Тому якщо щось легендарне брати, то зараз, поки у німців чи бельгійців є в хорошому стані. Цінні – європейці, американці, британські машини“, – поділився думкою автоексперт Владислав Бовсуновський.