Повернення в Україну ДАІ: є кілька важливих деталей
Нова дорожня поліція боротиметься з грабежами на трасах і намагатиметься зменшити число ДТП.
Вже восени на дорогах України з’являться оновлені даішники. Правда, в поліції наполягають, що це зовсім не ДАІ версії 2.0, а реформована дорожня поліція, яка не ховатиметься з жезлом в кущах, зате переможе ДТП, передає bin.ua .
Тобто кардинально зменшить їх кількість. Глава Нацполіціі Сергій Князєв заявив, що у вересні-жовтні на траси міжнародного призначення вийдуть 800-900 осіб. Почнуть з доріг, де працює більш високий допустимий швидкісний режим (110 км на годину). Пілотний проект запустять в Києві та Одесі, до кінця року дорожня поліція з’явиться і в інших регіонах. У резерві для їх роботи притримали 250 авто.
Перевчать патрулі і колишніх даішників
Основне завдання дорожньої поліції – контролювати ситуацію на дорогах і забезпечувати там безпеку. При цьому в центрі уваги має бути запобігання небезпечних дорожніх ситуацій, а також крадіжок і грабежів. Саме на швидкісних трасах, куди виведуть дорожню поліцію в першу чергу, останнім часом трапляються пограбування фур і легкових авто мало не на ходу. Там же відбувається чимало ДТП зі смертельними наслідками. І їх число з моменту запуску реформи нової поліції зросла. Так, якщо в першому півріччі 2015 р відбулося близько 60 тис. аварій, то в першому півріччі 2016 року – понад 72 тис. (На 20% більше). Всього в 2016 р відбулося майже 160 тис. ДТП . У цьому році їх кількість продовжує зростати – за чотири місяці 2017 р аварій на дорогах сталося на 14% більше, ніж в аналогічний період 2016-го.
Подача заяв для бажаючих служити в ДП закінчилася 18 квітня. Всі етапи конкурсу майбутні патрульні пройдуть до 30 червня, а навчання нових даішників триватиме близько 15 тижнів. Кандидати обмежені за віком (21-35 років), повинні мати повну загальну середню освіту, а ось спеціалізоване не потрібно. Відразу після навчання нові даішники відправляться на траси, але не одні, а в компанії наставників. Форма співробітників дорожньої поліції не буде відрізнятися від форми звичайних патрульних.
Чи підуть працювати в ДП патрульні, колишні даішники і колишні співробітники “Кобри”. Вже тут виникає побоювання, що старі методи “вилову” водіїв і хабарів на дорогах повернуться. Але в МВС впевнені, що оновлення кадрів буде все ж досить істотним, а перенавчання та адекватні зарплати (8 тис. грн) допоможуть мотивувати працівників нової служби. Всього в службу наберуть близько трьох тисяч чоловік. До реформи поліції дороги України цілодобово патрулювали в рази більше правоохоронців.
Цікаво, що до цього одна спроба ліквідувати ДАІ і замінити її дорожнім патрулем вже була. Так, в 2005-му в Україні працювали 23 тис. співробітників ДАІ. Віктор Ющенко розпустив їх своїм указом. Близько восьми тисяч скоротили, інших прилаштували в інших підрозділах МВС. Створені тоді дорожні патрулі деякий час дійсно не брали хабарів. Але потім патрулі “адаптувалися” і повернулися до роботи за колишньою схемою. А з 2008 р ДАІ знову відродили: спочатку на роботу вийшли близько чотирьох тисяч інспекторів, а потім відновили стаціонарні пости і роздули штат до 15-20 тис. чоловік. Після 2015 р ДАІ знову ліквідували, а тепер історія починається заново.
Планшети та тактична поліція
Дорожній патруль обіцяють спорядити сучасною технікою – це і вимірювачі швидкості, і вимірювачі рівня алкоголю і наркотиків в крові. Крім того, поліцейські зможуть в режимі онлайн (з планшета або телефону, наприклад) з’ясувати, чи були у водія інші правопорушення, чи проходив він техогляд, який стан його авто згідно з останньою перевіркою і так далі. В ідеалі це зможе також зменшити число паперів, які водії возять із собою про всяк випадок. Служити при цьому дорожні патрулі будуть на старих стаціонарних постах, які дісталися від ДАІ , – всього їх близько 70. В Нацполіціі підкреслюють: наявність патрульних на трасах з серйозною аварійністю дійсно прямо впливає на кількість ДТП, тому без них не обійтися.
Багато інтернет-користувачів вважають, що нова поліція ситуацію критично не змінить – потрібно виховувати відповідальність в самих водіїв: “Нові засідки в кущах і формальні обмеження на ситуацію ніяк не вплинуть“. Водії ж впевнені, що повернення на траси поліцейських – це і повернення хабарів. “Будемо знову знімати відео про хамящих патрульних. З іншого боку, за аваріями теж стежити треба. Але я б не набирав з “Кобри” і старого ДАІ“, – пишуть в соцмережах.
Поява дорожньої поліції є тільки частиною п’ятирічної реформи структури правоохоронних органів – наприклад, паралельно з новими даішниками запустять і підрозділи тактичної поліції. Перші тактичні групи патрульних будуть невеликими – це 600 чоловік в Києві, по 300 – в Одесі, Харкові та Дніпрі і 250 – у Львові. Вони підтримають патрульних поліцейських: можуть підстрахувати на виїздах і реагуванні на ускладнені ситуації, а також забезпечать піше патрулювання і забезпечення громадського порядку (наприклад, під час акцій або мітингів). Тактичну поліцію наберуть в два етапи – до 1 серпня цього року і до 1 грудня.