Продаж авто за дорученням: як уникнути підводних каменів
Останнім часом при продажу автомобіля багато власників стикаються з проханнями оформити угоду не як купівлю-продаж, а за допомогою генеральної довіреності. Так одні покупці намагаються зберегти за собою субсидію на оплату комуналки, якій можуть втратити, якщо перевіряючі органи «помітять» угоду. Також цим шляхом іноді йдуть посередники, що не жаліють афішувати свій бізнес перед державою, передає autonews.ua.
Однак потенційні продавці дивляться на цю схему з недовірою. «Якщо покупець через два місяці зніме авто з обліку – все добре. Але він же може його по інший генералці на три роки кому з членів сім’ї передати. І тоді автомобіль буде значитися на мені, з усіма штрафами, порушеннями і так далі (якщо введуть таки листи щастя). Або як можна отримати гарантію на те, що автомобіль буде знятий з обліку? І, головне, як це потім перевірити? », – цікавиться на автофорумі Bohdan75.
Юристи кажуть, що побоювання автомобілістів небезпідставні. Така угода де-юре є не продажем, а переуступкою прав. І в разі якихось форс-мажорів, постраждати можуть обидва боки. Autonews.ua з’ясували у експертів, які підводні камені є у такої угоди.
Чим ризикують власники?
- Після продажу машини за дорученням, вона вибуває з його користування, але він фактично продовжує бути його власником. У разі злочинів або правопорушень за участю цього автомобіля продавець може стати відповідачем у цій справі. Це головний ризик, з яким може зіткнутися продавець.
“Якщо, наприклад, сталося ДТП, то продавцю доведеться доводити, що не він був за кермом. Також на нього може бути покладена відповідальність, незважаючи на те, що за кермом був інший чоловік. У правоохоронців і суду логіка буде така: автомобіль – джерело підвищеної небезпеки, і, відповідно, власник несе відповідальність за той збиток, який був нанесений за допомогою цього автомобіля. Власник може відповідати за ДТП, так як автомобіль належав йому і він передав його іншій особі”, – пояснює адвокат Андрій Вареник.
Важливо розуміти, що якщо з автомобілем потрібно буде проводити якісь експертизи, то на автомобіль накладуть арешт, його вилучать і їм не можна буде користуватися. «В залежності від складності експертиз, це може тривати і більше року. Продати або щось зробити з машиною власник (продавець) в цей період не зможе. Також його стануть викликати для надання свідчень », – уточнює адвокат Іван Ліберман.
- Такі ж проблеми можуть виникнути у продавця, якщо в Україні буде прийнята система відеофіксації в тому вигляді, в якому вона описана в законопроекті №5364 (Autonews.ua недавно розбирали проблему в матеріалі «Що не так з відеофіксацією, яку хочуть прийняти в грудні?» ). Відповідальність покладатиметься в першу чергу на власника, а далі він повинен буде доводити, що за кермом був не він. Якщо він не зможе довести, сам факт, що він комусь видав довіреність, не означає, що довірена особа в той момент було за кермом.
- На автомобіль, проданий за дорученням, покупець може виписати нову довіреність третій особі.
Такий ризик є, але його можна грамотно уникнути. У кожній довіреності вказується, що ця довіреність дається з правом передоручення або без нього. Якщо вказати, що довіреність дається без права передоручення, то покупець передати ці права вже нікому не зможе.
На чому може обпектися покупець?
- Власник машини може в будь-який момент відкликати (анулювати) довіреність.
Таке може статися буквально на наступний день після укладення угоди. Відповідно, прав на володіння і користування автомобілем у покупця не буде. - Довіреність втрачає свою силу в разі смерті власника (довірителя). Автомобіль стає предметом спадщини, на нього можуть претендувати спадкоємці померлого продавця. Новий покупець не зможе нічого зробити, так як, за фактом, машина не його.
«У моїй практиці був випадок, коли помер власник і спадкоємці претендували на цей автомобіль. Тому, що у покупця не було на нього прав. У цій історії спадкоємці поставили під сумнів, що розписка про отримання грошей був написана померлим, а провести експертизу не було можливості. Спадкоємці віддавати машину або гроші не планували», – наводить приклад адвокат Андрій Вареник.
- Автомобіль у покупця можуть забрати в якості застави за борги господаря.
“У мене були ситуації, коли людина купувала авто за дорученням, потім його поліція забирала на блокпосту. Виявлялося, що на автомобіль накладено арешт і він оголошений в розшук по кредиту попереднього власника. Відповідно, новому власнику доводилося через суд доводити, що він дійсно купив цей автомобіль, не дивлячись на те, що де-юре він його не купив, а їздив по довіреності. Довести це проблема. Перше ж питання в суді: «А чому, ви не переоформили машину? Де докази, що ви її купили, а не взяли покористуватися, незважаючи на розписку про передачу грошей продавцю. У таких випадках все закінчується 50/50 – буває, виходить довести, що автомобіль був куплений і у нього вже інший власник (і з машини знімався арешт). Але бувало, що автомобілі забирали, і були проблеми повернути гроші”, – сказав autonews.ua Андрій Вареник.
Поради юристів: Як застрахуватися від форс-мажору
На автофорум, коли обговорюють питання продажу транспортних засобів за дорученням, можна зустріти таку пораду: зняти автомобіль з реєстрації, поставити його на три місяці на транзитні номери, і на цей же термін виписати довіреність. Далі покупець повинен поставити машину на облік або продати. Адвокат Андрій Вареник каже, що такий варіант за рахунок свою короткостроковість дійсно зручніший і містить менше ризиків. Але, знову ж таки, ризики залишаються, тому, що протягом трьох місяців може статися все, що завгодно. Машина на обліку не стоїть, але числиться за її власником-продавцем.
У разі, якщо покупець, який домагається продажу за дорученням, є посередником (якраз для таких актуально не світити перед державою такі операції), то існує ще один спосіб підстрахувати всі сторони, про який знають навіть не всі нотаріуси.
«Суть полягає в тому, що в довіреності можна вказувати, для конкретно кого власник Вася уповноважує посередника Сергійка оформити автомобіль (наприклад, на покупця Люсю). В такому випадку зазначаються дані кінцевого покупця автомобіля (число, місяць, рік народження, дані паспорта або хоча б ІПН).
Текст буде приблизно таким: «Я, Іванов Василь Васильович, уповноважую Петрова Сергія Сергійовича продати даний транспортний засіб Лютик Люсі Василівні». Посередник не зможе продати дане ТЗ нікому, крім людини, який вказаний в довіреності. Довіреність можна доповнити такою фразою: «Дана операція буде здійснена не пізніше, такого то числа, місяця, року, інакше довіреність втрачає юридичну силу». І довіреність видається до цієї дати.
Що це дає?
Для власника це буде плюсом, що машина не буде висіти в повітрі незрозуміло скільки. Він буде знати, що не пізніше такого-то числа буде угода і машина перейде у власність умовної Люсі, що машина вже не на ньому, і до нього не буде жодних питань. Посередник буде чітко знати, що у нього є тимчасові рамки і зобов’язання. Інакше у нього будуть проблеми як від власника (по закінченню терміну дії довіреності доведеться віддати машину), так і від Люсі, у якій він взяв гроші. А Люся буде впевнена, що у неї є машина і угода буде оформлена в потрібні їй термін, і її субсидія не постраждає.
Про цю можливість мало хто знає. Зазвичай, нотаріуси відмовляють, але я підняв практику застосування судами заперечування різних рішень нотаріальних дій, і знайшов, що це не заборонено. Пізніше нотаріуси мені підтвердили, що ніде немає на це заборони, а значить це можна робити », – сказав autonews.ua адвокат Іван Ліберман.
«Швидкі» вигоди можуть не коштувати ризику
При цьому експерти вважають, що краще не сподіватися на подібні схеми, а продавати автомобіль по угоді купівлі продажу. З урахуванням того, що процес переоформлення автомобіля став трохи дорожче, ніж оформити довіреність, то немає сенсу економити пару сотень гривень і брати сторонам на себе ризик.
«Приховування інформації про придбання автомобіля (якщо це потрібно для отримання субсидії) може не коштувати того ризику, який виникає при такій покупці автомобіля. Потім буде складніше і дорожче довести, що він був куплений, а машину дали безкоштовно покористуватися. І продавцеві немає сенсу цим займатися, тому, що на ньому залишаються певні зобов’язання », – підводить підсумок Андрій Вареник.