Що нового в правилах дорожнього руху і техогляді: що насправді змінилося для українських водіїв

Останнім часом в українському інфопросторі активно обговорюють нібито нові зміни у Правилах дорожнього руху. Проте більшість з них — не нововведення, а давно чинні норми, що діють ще з 2023 року. Єдине справжнє оновлення — це посилений контроль над проходженням техогляду комерційного транспорту. Про це повідомив перший заступник голови департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький під час ефіру національного телемарафону, повідомляє УНН.
Зупинка на автомагістралях: не новина
За словами Білошицького, інформація про нову заборону зупинятися на автомагістралях є лише повторенням норми, яка вступила в силу ще у 2023 році. Вона не є новою — водіям і раніше забороняли зупиняти авто поза спеціально позначеними місцями. У 2023 році просто з’явився новий дорожній знак, що вказує на такі дозволені зони зупинки.
Штраф за порушення цієї норми — 510 грн. Поліція має право винести постанову безпосередньо на місці правопорушення.
Обов’язкове світло — знову стара вимога
Ще одна активно обговорювана тема — обов’язкове використання ближнього світла фар або денних ходових вогнів за межами населених пунктів. Але й ця вимога діє вже понад півтора року — з осені 2023 року.
Якщо конструкцією авто не передбачені денні ходові вогні, водій зобов’язаний вмикати ближнє світло — в будь-яку пору доби. У 2024 році за недотримання цієї вимоги було оштрафовано понад 38 000 водіїв.
Штраф за порушення — також 510 грн.
Справжнє нововведення: техогляд для комерційного транспорту
Найважливіше оновлення стосується саме процедури проходження обов’язкового техогляду, і набрало чинності 19 травня 2025 року згідно з постановою Кабміну №286. Нові вимоги не поширюються на приватні авто — лише на комерційний транспорт.
До переліку транспортних засобів, які тепер підлягають посиленому контролю, входять:
-
вантажівки з негабаритним або небезпечним вантажем;
-
пасажирські автобуси;
-
таксі;
-
транспортні засоби, що надають послуги перевезення за винагороду.
Що змінюється у процедурі техогляду:
-
Фото- та відеофіксація — обов’язкова: усі етапи мають бути зафіксовані з різних ракурсів.
-
Фото авто повинно займати щонайменше 70% кадру, з автоматичною датою та часом.
-
Деталізація огляду: окремо фіксуються показники одометра, стан фар, робота “аварійки”, прилади навчального авто (якщо є).
-
Удосконалено реєстрацію даних у єдиній електронній системі.
-
Штрафи за невдалий ТО залишаються чинними — аж до заборони експлуатації, втрати ліцензії або неможливості виїзду за кордон.
Підсумок
Більшість норм, які зараз знову активно обговорюються в медіа, не є новими. Вони діють з 2023 року, але лише зараз почали активно застосовуватись. Натомість справжнє оновлення — це підвищення вимог до техогляду комерційного транспорту, і воно вже діє. Тож водіям варто не лише читати новини, а й перевіряти актуальність змін у законодавстві — щоб не отримати штраф через неуважність.