Експерти – заправлятися дизельним паливом потрібно тільки на брендових АЗС
Продажі дизельного пального зростають, не в останню чергу через величезну кількість «євроблях», власники яких після прийняття закону про пільгове «розмитнення» масово їх легалізують. Також масово працюють і нелегальні дизельні «бочки», які абсолютно не поспішають легалізуватися. Менше з тим, у автовласників є вибір, а ось якої якості солярку дійсно продають на «білих» і «чорних» заправках, вирішили дізнатися в столичному Інституті споживчих експертиз. Експерти Інституту споживчих експертиз відібрали проби в найбільших мережах АЗС нашої країни, а також у нелегальних продавців, і відправили їх сертифіковану лабораторію. Перевірка показала – «дизелісти» зможуть кататися навіть в самий суворий мороз, але тільки за умови заправки на «законних» станціях.
Що досліджували.
Експерти відвідали представників практично всіх великих мереж – Shell, КЛО, MOTTO, ОККО, WOG, Chipo, Glusco, AMIC, ANP, БРСМ – Нафта, SunOil, а також одну з численних «партизанських» станцій, яка торгує без документів. Досліджували як звичайне дизельне паливо, так і вибірково «фірмові» сорти, які, за заявами продавців, мають поліпшені параметри. Список параметрів був традиційний – цетановий індекс, фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки, а також головний «зимовий» показник – граничну температуру фільтрованості.
ДП ЄВРО
Дослідження згідно ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного | Цетановий індекс
(норматив – не менше 46 од.) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С
(норматив – для марки Л ( -5°С ), для марки З ( -20°С ), для марки Арктика ( -30°С )) |
Температура спалаху в закритому тиглі, С
(норматив – не нижче 55, С) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більше 10 мг/кг) |
ОККО (ДП Євро) | 53,6 | – 20 | 65 | 7,5 |
MOTTO (ДП Євро) | 54,2 | – 27 | 72 | 4 |
КЛО (ДП Євро) | 53,5 | – 26 | 65 | 4 |
Chipo (ДП Євро) | 53,5 | – 24 | 64 | 5 |
GLUSCO (ДП Євро) | 51,6 | – 21 | 62 | 8 |
AMIC (ДП Євро) | 51,7 | – 20 | 61 | 7 |
SUN OIL (ДП Євро) | 51.6 | – 21 | 62 | 6 |
ANP (ДП Energy) | 51,6 | – 23 | 63 | 7 |
«Бочка» | 48,3 | – 5 | 57 | 50 |
Чи заведеться в мороз?
Морозостійкість – перший параметр, який перевірили в лабораторії. У контрафактної «солярки» при низьких температурах швидко «випадають парафіни», відповідно забиваються фільтри – і паливна система подати пальне в двигун виявляється не в змозі. Випробування на визначення граничної температури фільтрованості показали – всі зразки, крім «нелегала», є «чесним» «зимовим» паливом. Стандарт вказує, що фільтрованість «зимової» марки «З» для дизельного палива повинна бути не менше мінус 20 ° С. Ніхто з «білих» випробовуваних не опустився нижче за цю позначку, а найбільший запас міцності продемонстрували зразки «дизеля», які було придбано експертами на заправках КЛО (- 26 ° С), MOTTO (- 27 ° С) і Chipo (- 24 ° С). У «нелегалів» ж на «бочці» фільтрованість відповідала показникам «літньої» солярки – мінус 5 ° С. Єдиною втіхою для клієнтів таких заправок може служити тільки той факт, що в реальний мороз (а синоптики пророкують до мінус 25 найближчим часом) там фізично не зможуть відпустити паливо – воно банально замерзне в паливопроводах, колонці і шлангу.
Що ж стосується дизельного палива сорту «Арктика», то тут «бренди» на висоті – всі зразки виявилися найвищої якості. Найбільш екстремальними «полярниками» по температурі фільтрованості виявилися зразки фірмового палива КЛО (Ventus Diesel) – нижче мінус 37° С, і ОККО (Pulls Diesel) – мінус 36° С. У разі необхідності виїжджати в морози (особливо на далекі відстані), експерти рекомендують заправлятися тільки таким пальним.
АРКТИКА.
Дослідження згідно ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного | Цетановий індекс (норматив – не менше 46 од.) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С
(норматив – для марки Л ( -5°С ), для марки З ( -20°С ), для марки Арктика ( -30°С )) |
Температура спалаху в закритому тиглі, С
(норматив – не нижче 55, С) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більше 10 мг/кг) |
КЛО (Ventus Diesel) | 55,2 | Нижче – 37 | 70 | 3 |
БРСМ-НАФТА (ДП Євро Plus) | 55,0 | – 33 | 72 | 6 |
ОККО (Pulls Diesel) | 54,6 | – 36 | 66 | 5 |
Shell (V-Power) | 54,5 | – 35 | 67 | 7 |
WOG (Mustang Diesel) | 53,7 | – 34 | 66 | 6 |
Індекс цетану.
Далі фахівці підрахували цетановий індекс випробовуваних. Даний параметр являє собою цетанове число палива до застосування присадок. У морози високе цетанове число забезпечує більший ККД дизельного двигуна і його швидкий запуск. Загальний принцип – чим більше, тим краще. Всі учасники тесту уклалися в норматив, найбільший запас серед «звичайного» палива продемонстрували зразки MOTTO, КЛО та Chipo – 54,2, і по 53,5 одиниці відповідно. Серед брендового палива – КЛО (Ventus Diesel) і БРСМ-НАФТА (ДП Євро Plus) – 55,2 і 55 одиниць.
Спалах.
Інший значний показник – температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру займання палива. Побічно цей показник може показати, ч не потрапляли в «солярку» сторонні компоненти. Порушень у учасників не виявлено.
Сірка – Євро-5!
Процес вилучення сірки з нафти є важким і дорогим, а продукти згоряння сірки завдають шкоди екології і двигуну. Сірка убивча для нейтралізаторів і сажових фільтрів, але при концентрації в пальному сірки менше 10 мг / кг, це не є проблемою. Цього разу результати в цьому параметрі виявилися відмінними. За винятком одного зразка, всі спроби відповідали рівню Євро-5. Практично повна відсутність сірки було зафіксовано у КЛО (Ventus Diesel) – 3 мг / кг, MOTTO – 4 мг / кг. А ось на нелегальній «бочці» сірки виявлено не в приклад більше – 50 – мг / кг, що відповідає застарілому стандарту Євро 4, і є «не кондицією».
Висновки.
Схоже, дизельній «бодязі» в країні поставлений значний бар’єр, як мінімум, що стосується великих операторів мереж. В цілому, всеукраїнські мережі АЗС (ОККО, WOG, КЛО) дуже гідно виглядають на тлі можливих хуртовин та морозів. Також на ринку вимальовується ще одна важлива тенденція – рітейлери економ-сегменту (MOTTO, Chipo, SunOil) грунтовно наступають на п’яти грандам ринку. По меншій мірі, якість палива в них було однаковим з великими мережами, а подекуди і перевершувало їх. При цьому вони серйозно виграють за рахунок ціни (1-2 гривні на літрі), але поки програють в сервісі, охопленні і програмах лояльності. Боротьба за клієнта обіцяє бути цікавою, а для автомобілістів така конкуренція несе тільки плюси.
Роман Петренко, спеціально для сайту Твоя МАШИНА