Всіх порахують. Готується «перепис» автомобілів на єврономерах

Що насправді може принести водіям, які експлуатують нерозмитнені автомобілі, новий законопроект від Кабміну з’ясовували журналісти AUTO.RIA.com.

Гадаєте, нарешті «бляхи» просто легалізують? Так, але… Давайте вдумливо і без поспіху пройдемося по тексту «прикінцевих положень» законопроекту №7286, який нещодавно зареєстрований у Верховній Раді. В цілому, документ покликаний підвищити безпеку на дорогах: у ньому прописані нові принципи спілкування поліцейського і водія, переглядаються розміри майже всіх штрафів та багато іншого. Ну, з цим зрозуміло: посилять, збільшать, притиснуть… А от з легалізацією авто «єврономерах» події можуть розвиватися по-різному.

Варіант перший – лояльний

Дослівно, з тексту законопроекту: «Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України більш як на 90 днів, протягом десяти робочих днів з моменту такого ввезення підлягають державній реєстрації без зміни реєстраційних документів та номерних знаків країни їх реєстрації, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України». У багатьох ЗМІ та соцмережах це було пояснено як «легалізація нерозмитнених автомобілів».

Не поспішайте розмотувати прапори: просто «легалізувати» автомобіль, оминувши Митний і Податковий кодекси, обійшовши вимоги екологічних норм Євро-5 (6), і обов’язок сплатити внесок за першу реєстрацію в Пенсійний фонд, в одну мить нереально. Тим більше, без зміни номерних знаків і документів. Закрити питання одним законопроектом не дадуть діючі закони і вимоги, які ніхто поки що не скасовував.

Так що ж задумали в Кабміні? Можливо, всі нерозмитнені автомобілі, які експлуатуються в Україні, просто поставлять на облік з метою оперативного встановлення винуватців ДТП або пошуку викрадених автомобілів на єврономерах. Адже в державних базах даних фігурують іноземці-«верблюди», які ввозили такі автомобілі, а «виходів» на фактичних водіїв, які їздять на «бляхах» по Україні, у держави немає. Втім, такий варіант розвитку подій може виявитися «занадто простим». Є і другий – жорсткіший.

Варіант другий – безпощадний

Знаєте, чому українськими дорогами їздить стільки нерозмитнених автомобілів? Ні, справа не в міжнародних конвенціях. Справа в тому, що контролювати право користування тимчасово ввезеними авто можуть тільки співробітники Митної служби ДФС. А ось зупиняти автомобілі вони не можуть. Виходить така карусель: поліція не уповноважена вирішувати справи по митниці і тому особливо не налаштована зупиняти машини для вирішення питань митників, вислуховуючи «компліменти» від водіїв. Тим більше, що штрафувати — тобто, виносити постанови — поліція по митних питаннях не може. Виходить замкнуте коло: одні можуть зупиняти автомобілі, але їм це «не йде в план», інші дуже хочуть і навіть можуть «план здавати», – але не уповноважені зупиняти ТЗ.

У чому хитрість «фокуса»? Ви вже майже здогадалися. Після встановлення законних умов для реєстрації тимчасово ввезених ТЗ, нехай і без зміни номерних знаків, всім водіям нерозмитнених авто доведеться пройти цю саму реєстрацію протягом максимум 10 днів після в’їзду такого авто на територію України. Або ж не пройти: це вже буде залежати від бажання і можливостей. Але якщо реєстрація не пройдена – це порушення, яке вже відноситься до компетенції поліції, а не фіскалів. Поліція отримає повне право зупиняти машини «на бляхах» і задавати їх водіям питання.

Крім цього, у новому законопроекті розширені рамки «поверхневого огляду», який проводять поліцейські: крім візуального огляду салону та багажника, додаються додаткові багажники, підкапотний простір, ніші у салоні, причепи… Крім того, водія зобов’яжуть надати можливість перевірки ідентифікаційних номерів ТЗ.

До речі, прийти «з повинною» на реєстрацію – варіант так собі. Не виключено, що в Сервісних центрах МВС «оселяться» ще й співробітники митниці, які «наглядатимуть» за водіями авто на єврономерах. Адже навряд чи хтось із останніх зможе довести документально, що стаття 380 Митного кодексу для них недійсна. Мова про частину 4: «Тимчасово ввезені ТЗ особистого користування можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами, які ввезли зазначені транспортні засоби в Україну, для їх особистих потреб». А якщо ввозив іноземець-«верблюд» – «Х’юстон, у нас проблема». Втім, якщо авто ввозив сам резидент, який порушив строки транзитного ввезення, це журба не меншого масштабу.

Якщо законопроект №7286 стане законом, кожен водій нерозмитненого автомобіля автоматично, тобто через 10 днів після оприлюднення закону, стане порушником. І в поліції з’являться прямі підстави для зупинки машин на єврономерах вже без участі інспекторів ДФС. І не тільки зупиняти, але і застосовувати міри відповідальності: «Експлуатація ТЗ, не зареєстрованих в уповноважених органах МВС, забороняється»…

Ось так і може замкнутись пастка для власників авто на єврономерах, яка зараз багатьом здається «блюдечком із золотим обідком». Куди не кинь — всюди клин: і реєструвати не сунешся, оскільки в СЦ МВС можлива «тепла зустріч» з митниками, готовими виписати штраф у розмірі 300% суми митних платежів (рекорд – 3,7 млн грн); і їздити небезпечно, оскільки та ж історія рано чи пізно трапиться на дорозі.

Втім, знаючи історію підготовки «закону про електротранспорт», можна припустити і такий варіант: перш, ніж «кабмінівський» проект отримає юридичну силу, з’явиться ще якесь нове, або «реанімоване» рішення, яке дасть можливість водіям «євроблях» заплатити податки в бюджет і легалізувати свої автомобілі, не доводячи справу до штрафів і конфіскацій. Як не крути, поки що це всього лиш наш з вами обмін думками про проект закону, який очікує своєї черги в ВР.

У будь-якому разі, «не перемикайте канал»: ми пильно стежимо за розвитком подій, щоб першими проінформувати вас про те, що чекатиме українських автомобілістів в найближчому майбутньому.

 

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти