Першому українському авто виповнилося 100 років

У 1909-му в Одесі інженер Василь Стасюлевич в своїй майстерні зібрав перший на території сучасної України автобус.

Мало хто знає, що перший в Російській імперії самохідний екіпаж теж з’явився в південній Пальмірі – в 1891-м редактор газети «Одеський листок» Василь Навроцький замовив у Франції чудо-візок з бензиновим двигуном і зробив кілька кіл по Катерининській площі на очах у здивованих городян.

Що стосується Стасюлевича, то він просто скопіював конструкцію вантажівки зарубіжного виробництва, додавши до неї єдиний оригінальний елемент – масивний радіатор, що дозволило історикам вважати Василя Миколайовича батьком місцевої автопромисловості.

Наступна глава автомобільної історії була написана вже при Радах, коли в 1922-му на засіданні Подільського губкому постановили створити у Вінниці, Проскурові та Кам’янці-Подільському авторемонтні цехи. Сюди звозили автохлам зі всієї губернії, з якого іноді вдавалося змайструвати авто на ходу.

В лідери швидко висунувся завод «Мотор» в Кам’янці-Подільському – із запчастинами для вантажівок проблем не було, а ось автобусів катастрофічно не вистачало. Тоді інженери підприємства всього за чотири місяці розробили схему і налагодили виробництво автобуса власної конструкції. Хоча шасі і двигун були запозичені від американської вантажівки «Уайт», але багато вузлів і кузов умільці виготовили самі.

Один з перших в СРСР електромобілів теж родом з України – в 1935-м в Києві фахівці республіканського Главдортранса сконструювали чотиримісну легкову машину з алюмінієвим кузовом. Сім акумуляторних батарей живили два електромотора потужністю по 3 кВт, кожен з яких приводив в рух по колесу.

Все це, зрозуміло, не зробило Україну автомобільною державою, але цілком характеризує потенціал місцевих інженерів і техніків.

Джерело: lenta.ua


Не пропустіть