Автомобільний мотлох на дорогах: половину машин українців потрібно утилізувати
Через закон про утилізацію, що не працює, середній вік автомобілів українців досяг майже 20 років. Старіше машини тільки на Кубі
В Україні зареєстровано 9,1 млн автомобілів. Половина з них родом з Радянського Союзу або країн СНД. А кожен п’ятий автомобіль українців старше 30 років. 2013 року депутати ухвалили закон, за яким старі машини довелося б утилізувати. Для цього в країні ввели екологічний збір на імпортні автомобілі. Залежно від обсягу двигуна податок становив 4,7-30 тис. гривень на іномарку. Ці гроші повинні били піти на утилізацію. Але збір швидко скасували, а закон залишився. Однак незабаром в Україні можуть знову порушити питання утилізації старих машин. Міністерство екології та природних ресурсів вже завершує роботу над Національною стратегією поведінки з відходами. У документі буде прописана і утилізація машин. До того ж, міністр екології Остап Семерак вже пропонував обкласти машини екологічним збором. Сайт “Сегодня” дізнався, навіщо утилізувати старий транспорт і що чекає на автовласників, пише Твоя МАШИНА.
Половину автомобілів в Україні потрібно утилізуватиь
В Україні 27% автомобілів старше 30 років і 47% автомобілів віком від 10 до 30 років. Чим старіше автомобіль, тим більше шкоди навколишньому середовищу він завдає: до ґрунту потрапляють свинець, ртуть, машинне масло, залишки паливно-масляних речовин, іржі. У країнах ЄС середній термін експлуатації авто – 10 років. Потім автовласник повинен його зняти з реєстрації і утилізувати. В Україні також намагалися ввести систему переробки старих машин. 2013 року в країні набув чинності закон “Про утилізацію транспортних засобів”, згідно з яким в країні повинна була з’явитися мережа утилізаційних центрів. Планувалося, що держава відшкодовуватиме вартість утилізації підприємствам і для цього на все нові іномарки ввели утилізаційний збір. Але вже 2014 року новий податок скасували через тиск автомобілістів і бізнесу.
Закон спочатку написаний неправильно, вважає директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. У ньому не вказано, які машини підлягають утилізації. Ні вимог до віку транспорту, ні до його технічного стану депутати не прописали. Вийшло, що утилізація – добровільна справа. Тому українці не кинулися здавати свої автомобілі на переробку. А мережа утилізаційних підприємств так і не з’явилася.
“Порядок утилізації машин в Україні регулюється законом “Про утилізацію транспортних засобів”. Для передачі авто в утиль потрібно попередньо зняти його з обліку. Але законодавством не передбачено випадків обов’язкового складання авто на утилізацію“, – підтверджує директор з правових питань компанії “Октава Капітал” Тетяна Андріанова.
До того ж закон не стимулює здавати автомобілі на переробку. Наприклад, у Франції, якщо громадянин не здасть автомобіль на утилізацію після завершення терміну експлуатації, йому загрожує штраф 75 тис. євро. Норвежці платять 350 доларів при покупці авто, гроші повертаються при здачі транспорту на утилізацію. Українці, в кращому випадку, розбирають старий автомобіль на деталі. Щось здають на металобрухт, щось продають, а з шин роблять клумби або облаштовують ними дитячі майданчики. В уряді звучали ідеї виплачувати українцям за утилізацію машини 12 тисяч гривень. Але тоді пропозицію не підтримали.
У Моторному (транспортному) страховому бюро України прогнозують, що найближчими роками ссередній вік автомобілів в країні може зрости до 23 років. Причина – низький рівень продажів нових авто.
На власників старих авто чекають нові сюрпризи
В Україні 26 років живуть без правил поведінки з відходами. Зламану побутову техніку, акумулятори та інші пристрої, які утилізують у всьому світі, українці розбирають на деталі або викидають на смітник. У випадках з машинами – продають по частинах, непотрібне – в сміття. Безнадійні і старі авто кидають іржавіти у дворі. Тільки рік тому Міністерство екології та природних ресурсів почало розробку Національної стратегії поведінки з відходами. Документ зачіпає і автомобілі “з завершеним терміном експлуатації”. Тому незабаром в країні можуть обмежити робочий вік автомобіля. У технічній редакції стратегії також прописано, що в Україні буде створено мережу утилізаційних підприємств. При цьому утилізація машин може стати обов’язковою. Стратегію найближчим часом відправлять на затвердження до Кабміну, розповіли сайту “Сегодня” у відомстві.
До того ж, в Україні можуть повернути екологічний збір. Таку ідею міністр екології Остап Семерак запропонував парламенту ще наприкінці червня.
“Вважаю за доцільне повернутися до розгляду питання про розширення бази екологічного оподаткування якраз за рахунок сплати такого платежу з пересувних джерел забруднення, тобто транспорту“, – заявив Семерак.
Поки що всі спроби змінити ситуацію утилізацією відходів в Україні залишалися на рівні ідей. Через це в Україні всього 6-7% території – природно-заповідний фонд, і більше 12% – в критичному екологічному стані під несанкціонованими звалищами, каже голова організації “Жива планета” Світлана Берзіна.
“У нас взагалі не працює законодавство в сфері поводження з відходами. Є спроби прийняти програму про поведінку з відходами, але для цього потрібна політична воля. Про це говорять міністри, але коли питання доходить до справи, то все загальмовується“, – прокоментувала еколог.
Ефективно система працюватиме, якщо буде жорсткий контроль утилізації, говорить прес-секретар корпорації “Богдан Моторс” Сергій Красуля. При цьому правильно буде, якщо власник авто сам платитиме за переробку машини, вважає він. Але після утилізації авто українець повинен отримати знижку на нову машину, наприклад, українського виробництва, додає Красуля.