Чорні скриньки в автомобілях: свідок, якого неможливо підкупити
З 7 липня 2024 року всі нові автомобілі, що продаються в країнах Європейського Союзу, мають оснащуватися чорними скриньками, або реєстраторами даних подій (EDR). Ці пристрої, аналогічні авіаприладним чорним скринькам, записують важливу інформацію про роботу автомобіля до і після аварії, що стає цінним джерелом даних для правоохоронних органів, страхових компаній і судів.
Як працюють автомобільні чорні скриньки?
Незважаючи на назву, чорні скриньки в автомобілях зовсім не являють собою масивні, броньовані пристрої, як в авіації. Вони являють собою невеликі металеві блоки, заховані під обшивкою автомобіля в безпечних місцях. Ці модулі інтегровані в системи управління безпекою машини, такі як подушки безпеки, і навіть у разі серйозних аварій зберігають дані, які можна відновити.
EDR реєструє важливі параметри за 5 секунд до і 5 секунд після аварії. Серед них – прискорення, тиск у гальмівній системі, кут повороту керма, робота двигуна та використання педалей. Важливо, що дані захищені від маніпуляцій і призначені тільки для аналізу події, а не для відстеження особистості водія.
Історична роль чорних скриньок
Чорні скриньки не нові для автомобільної індустрії. Уже з 1990-х років, коли з’явилися подушки безпеки, системи управління їхньою активацією почали записувати дані про сильні удари та інші ситуації, які могли призвести до спрацьовування захисних пристроїв. Однак тоді не було єдиних стандартів щодо реєстрації та зберігання цих даних. Введення обов’язкових вимог стало кроком до стандартизації та уніфікації системи збору інформації.
Виробники довгий час чинили опір повному розкриттю даних, які збирали їхні автомобілі, посилаючись на комерційну таємницю та захист особистих даних. Тепер же європейське законодавство чітко регулює, які дані мають збиратися і як їх можна використовувати. Це зробило інформацію більш доступною для слідчих органів та інших учасників судових і страхових процесів.
Переваги та перспективи
Із запровадженням стандарту EDR стало можливим більш точне відновлення хронології подій під час ДТП. Якщо раніше слідчі та експерти орієнтувалися на показання свідків і фізичні докази, такі як сліди на місці події, то тепер чорні скриньки надають об’єктивні дані, які неможливо підробити або спотворити.
Це особливо важливо в тих випадках, коли очевидців немає або вони не можуть дати точні свідчення. Наприклад, у разі важкої аварії, коли ніхто з учасників не вижив, EDR надає критично важливі відомості: швидкість автомобіля, дії водія перед зіткненням і навіть стан гальмівної системи. Ці дані можуть використовуватися для судових розглядів, а також для аналізу технічного стану автомобіля.
Роль у страхуванні та виробництві
Страхові компанії активно використовують дані з чорних ящиків під час розгляду заяв щодо ДТП. За наявності протиріч у свідченнях учасників аварії, записи EDR можуть підтвердити або спростувати версію подій. Це допомагає уникнути шахрайства, коли один із водіїв надає неправдиві відомості про подію. Також EDR дає змогу виключити техніку як причину аварії, що часто буває важливо під час гарантійних претензій до виробників автомобілів.
Проблеми та виклики
Незважаючи на очевидні переваги, впровадження чорних скриньок викликає суперечки щодо конфіденційності даних. Зокрема, питання про те, які дані можна записувати і як довго вони можуть зберігатися, продовжує обговорюватися. Європейські норми вимагають, щоб дані були анонімізовані, проте в сучасних автомобілях, з урахуванням використання цифрових профілів, смартфонів та інших персоналізованих систем, можлива ідентифікація водія за непрямими ознаками. Наприклад, налаштування сидінь або профіль користувача можуть вказувати на те, хто перебував за кермом у момент аварії.
Ще один аспект – це питання довіри до технології та доступності даних. У разі серйозних аварій або пожеж доступ до пристрою може бути ускладнений, а відновлення даних вимагає спеціальних інструментів і знань. Проте, навіть у таких випадках експерти часто здатні витягти дані, що робить чорні скриньки вкрай надійним джерелом інформації.