Картина маслом: банкрутство ЗАЗу і безповоротно втрачені мільярди доларів
Ще буквально п’ять років тому, на виробництво автомобільних компонентів у нас в країні покладали великі надії. Планували, що якщо не вдалося залучити в країну зарубіжних автогігантів, вийде хоча б заманити до нас великих виробників запчастин та комплектуючих. Створити потужні промислові кластери, які зможуть забезпечувати всім необхідним не тільки вітчизняну автомобільну галузь, а й експортувати продукцію за кордон. Через непродуману автомобільну політику України тільки за рік втратила 19,2 млрд. грн доходів і «вбила» ЗАЗ.
Причин кілька. Деякі підприємства залишилися в зоні військових дій і в окупованому Криму. Тільки серед постачальників Запорізького автомобілебудівного заводу, за даними профільної асоціації «Укравтопром», на території Донецької області залишилося 25 підприємств. А в Луганській – 11 підприємств. Серед них виробники резино-технічних виробів, радіаторів, інструментів, пружин, виробів з кольорових металів, які використовуються у виробництві автомобілів.
Багато підприємств перестали працювати через скорочення виробництва автомобілів в Україні – адже їхня продукція у великих обсягах стала не потрібна. На прикладі ЗАЗу легко відстежується тенденція, пише MMR.
Виробництво автотранспортних засобів на ЗАЗі:
2013 – 22032 шт.
2014 – 13144 шт.
2015 – 3949 шт.
2016 – 526 шт.
2017 – 1682 шт.
За даними Асоціації «Укравтопром», в 2013 році виробництво автомобілів на ЗАЗі забезпечувало 714 постачальників (566 українських, 41 – з країн СНД, 107 – з країн далекого зарубіжжя). У минулому 2017 року кількість постачальників ЗАЗу зменшилася до 498 (383 українських, 28 з країн СНД і 87 – з далекого зарубіжжя).
І якщо ще 10 років тому Україна могла похвалитися кваліфікованою робочою силою і розраховувати на технологічне виробництво, то сьогодні картина інша. Яскравий приклад тому – спроба японської компанії Fujikura відкрити найпростіше виробництво джгутів електропроводки в м. Немирів Вінницької області. Набрати персонал під це виробництво виявилося складно, при тому, що і особливих вимог до працівників в компанії не висували. Ще складніше буде відродити машинобудівні проекти, де вже потрібні працівники високої кваліфікації.
Одним з позитивних прикладів можна вважати заснування в 2005 році ЗАЗом СП зі світовим виробником вихлопних систем Bosal Nederland BV (Боса). Тільки в 2007 році було вироблено близько 160 тис. комплектів вихлопних систем. У 2017 році СП виготовило понад 250 тис. комплектів вихлопних систем, з яких 92% поставлено на європейський ринок. У 2018 році у СП плани виготовити і поставити на ринок Європи, в торговельну мережу Боса близько 390 тис. комплектів вихлопних систем. І ці комплектуючі будуть встановлені на моделі Renault, Peugeot, Opel, VW, Audi, MB. Але, як часто буває, це, швидше, виняток із правил.