Чому зупинка «ЗАЗу» загрожує всій Україні

Як вже повідомлялося, на Запорізькому автомобільному заводі склалася критична ситуація. Завод закінчив 2017 рік зі збитками близько 296 млн. гривень і має заборгованість за кредитами понад 3 млрд. гривень. До того ж, спад виробництва на ЗАЗі вже триває 9 років поспіль, пише AUTO-Consulting.

За минулий рік на ЗАЗі випустили всього 1 674 автомобіля, при проектній потужності 150 000 штук на рік. Але найгірше, що перспектив для зростання теж немає. Автомобільний ринок України за 2017 рік склав 80,2 тис. штук, а традиційні ринки для експорту продукції ЗАЗу в силу різних причин виявилися закритими.

Фактично, «ЗАЗ» опинився в безвихідній ситуації. Такий стан у заводу вже був, у 1997 році, але тоді підприємство врятувало СП з корейською Daewoo. Зараз же допомоги чекати нізвідки і ситуація набагато гірша.

Менеджмент «ЗАЗу» останні кілька років активно шукав партнерів, але з різних причин отримав відмову. Як повідомив в інтерв’ю виданню «Ліга» власник «ЗАЗу» Таріел Васадзе: «Я був готовий навіть поступитися контрольним пакетом. Але бажаючих поки не знайшлося».

У зв’язку з цим дивує реакція Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ), яке курирує і промислову політику. Там, спокійно спостерігають, як б’ється в конвульсіях флагман українського автопрому і навіть міркують про якихось міфічних інвесторів, які прийдуть в Україну.

Так, в ефірі 5 каналу перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефедов повідомив, що на його думку:

«Україна має всі шанси стати експортером автомобілів. Що стосується розвитку автомобілебудування в Україні, то ми бачимо, що сюди мало не щомісяця заходять інвестори. У нас є заводи, які можуть збирати автомобілі і експортувати їх». За його словами, в минулому році Україна вела переговори з Volkswagen про збірку на нашій території однієї з моделей Skoda. «І я переконаний, що цей процес буде продовжуватися», – додав перший заступник міністра.

У Мінекономіки рапортують про залучення інвесторів в автопром. Але поки в самому автопромі лише закриваються заводи.

У системності поглядів та ефективності Максиму Нефедову не відмовиш. Серед його заслуг можна відзначити успіх і наведення порядку в області державних закупівель через систему Prozorro і системи аукціонів з продажу та оренди держвласності Prozorro. Але складається таке враження, що в МЕРТ не до кінця розуміють, що якщо «ЗАЗ» зазнає краху, то з Україною ще років 10 не розмовлятиме жоден інвестор. Ми вже розповідали, що конкуренція за автомобільних інвесторів зараз в світі дуже висока і Україна вже програла майже всі інвестпроекти останніх років. Вони пішли в сусідні країни.

Логіка у інвесторів буде така: якщо країна не змогла врятувати свого національного виробника, в якого вже інвестовано $ 380 млн., то які гарантії, що вона буде піклуватися про іноземного інвестора?

Цей сигнал почують не тільки в автомобільній галузі, а й потенційні інвестори в інших галузях. Ось яскравий приклад. Після того, як фактично зупинився «Київський мотозавод» в 2008 році, а Україна втратила цілу галузь мотобудування, яка у нас була з 1945 року, жоден інвестор в цей сектор в Україні більше не прийшов. І Фонд Держмайна в 2012 році врешті-решт продав КМЗ за смішні $ 7,5 млн.

Та ж доля може чекати і «ЗАЗ», якщо в Кабміні будуть робити вигляд, що нічого не відбувається і загибель цілої галузі з 700 підприємствами-постачальниками – це не державна справа. А в чому ж тоді полягає промислова політика держави?

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти