Які та звідки автомобілі українці везуть за безкоштовним розмитненням
З початку дії “нульового” розмитнення Україні привезли понад 100 тисяч вживаних транспортних засобів. Найчастіше завозили недорогі легковики з Європи, інформують в Інституті досліджень авторинку.
Як повідомляє Авто24, з 9 квітня по 19 травня українці привезли з-за кордону 90 269 транспортних засобів по «нульовому» розмитненню. З них 95,7% (86,4 тис. шт.) були легковими авто, 3,4% склали вантажні авто (1,9 тис. шт.), 0,6% сідлових тягачів (354 шт.) та 0,3% автобусів (155 шт.).
Порівнюючи з аналогічним періодом минулого 2021 року (квітень-травень), загальний імпорт вживаних транспортних засобів зріс лише на 6%. Тобто, зростання імпорту не можна назвати багаторазовим, а скоріше поверненням до «довоєнних» об’ємів з невеликим зростанням.
Натомість суттєве зростання помітне, якщо порівнювати квітень із березнем 2022 року, коли з-за кордону привезли лише 2118 вживаних транспортних засобів. У перший місяць дії «нульового» розмитнення українці імпортували 33,7 тис. транспортних засобів з пробігом, що було у майже 15 разів більше попереднього місяця.
Така ситуація дозоляє припустити, що з великою імовірністю, у разі скасування «нульового» розмитнення, імпорт може знову призупинитись та становитиме 2-3 тисячі в місяць.
Звідки привозили вживані автомобілі під нульове розмитнення
Понад 91% автомобілів, привезених з-за кордону протягом квітня-травня, були придбані в країнах ЄС: 82,3 тис. шт. Різке збільшення автомобілів «європейських» та зменшення «американців» пов’язане, в першу чергу, із логістичними проблемами.
В січні-лютому частка авто з Америки становила майже 28% (17 тис. шт.), у квітні-травні — лише 4,7% (4,3 тис.). Через тимчасово заблоковані українські порти доставка таких машин ускладнилось та подорожчало. Окрім цього, тимчасова дія «нульового» розмитнення, з нечітко зафіксованою датою закінчення пільги, спонукала до купівлі автомобіля, який можна доставити протягом кількох днів чи тижнів, але не місяців. З цих же причин скоротилася кількість автомобілів з Південної Кореї: із 3,9% (2,4 тис. шт.) в січні-лютому до 0,8% у квітні-травні (0,8 тис. шт.).
Перше місце в топі найпопулярніших країн зайняла сусідня Польща. З цієї країни українці експортували 37,2% від загальної кількості вживаних авто за «нульовим» розмитненням — понад 30 тисяч авто. На другому місці опинилася Німеччина (28,7%, понад 23 тисячі авто). Третє місце зайняла Литва (13%, 10,5 тисячі авто). США, яка до початку повномасштабного вторгнення очолювала рейтинг країн, звідки українці привозили найбільше авто, опустилася аж на четверте місце, із часткою 5,2% та показником в трохи більше, як 4 тисячі експортованих до України машин.
Також популярністю серед українців користуються Чехія, Нідерланди, Франція, Словаччина, Бельгія та Швейцарія.
У більшості українці потребують недорогих автомобілів доступної цінової категорії. Статистика це підтверджує: понад 78% легковиків, привезених «під нульове» розмитнення, були ціною до $5 тисяч. Найбільше купували автомобілі в цінових діапазонах $1-2 тисячі (28,2%) та $2-3 тисячі (19,5%).