Як працює автоматичне зважування вантажівок на українських дорогах
Порушення габаритно-вагових норм автотранспорту за десятиліття перетворилося у національну проблему. Традиційний габаритно-ваговий контроль не міг дати раду значному потоку вантажівок: поки один транспортний засіб проходив зважування, десятки інших порушників спокійно проїжджали повз.
У 2019 році Укравтодор розпочав системну боротьбу із цим явищем: запровадження Системи зважування в русі (Weigh in motion). Кожен майданчик WIM має дорожні ваги, лазерні сканери та камери. Навантаження на осі, габаритні розміри передній та задній номери вантажного автомобіля фіксуються та в автоматичному режимі передаються до Укртрансбезпеки.
Впродовж 2019-2020 років Укравтодором було реалізовано пілотний проєкт: споруджено 6 майданчиків WIM на автомобільних дорогах навколо Києва та Центр оброблення даних. На кінець 2021 року кількість майданчиків WIM в Україні збільшилася до 101.
Кожне місце для будівництва майданчика обирали таким чином, щоб або унеможливити об’їзд, або зробити його нерентабельним для порушника. З 1 жовтня 2021 року набули чинності зміни в законодавстві, які дали змогу накладати штрафи в автоматичному режимі.
Відповідно до ч. 2 ст. 132-1 КУпАП за перевищення вагових норм передбачено штрафи у розмірі: 8500 грн – у разі перевищення від 5% до 10%; 17 000 грн – у разі перевищення від 10% до 20%; 34000 грн – у разі перевищення від 20% до 30%; 51000 грн – у разі перевищення понад 30%.
Штрафи накладаються не на автомобільних перевізників, а на власників вантажівок, вказаних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу. Або на користувачів вантажівок, вказаних у Реєстрі користувачів. Якщо такі внесені у Реєстр завчасно.