Українцям розповіли про особливості експлуатації автомобіля з ГБО

Більшість автовласників, які переобладнали свій автомобіль на газ, навіть не підозрюють, що з ГБО є нюанси, які треба враховувати при експлуатації транспортного засобу. Журналісти видання Автоцентр розповіли про основні.

Ще не так давно встановлене ГБО на авто накладало масу обмежень, але час йде і сучасне газобалонне обладнання вдосконалено та експлуатація машини відбувається як на бензині, так і на газі без зайвих зусиль водія.

Буває, коли автомобіль переобладнують в гаражі, майстри не розповідають власникам авто ази експлуатації нового обладнання.

Дуже часто автомобілісти не знають, що бак автомобіля завжди має бути заповнений бензином не менш як на чверть. Адже в автомобілях з ГБО бензин використовується при прогріві, а в деяких системах ще й при перевищенні оборотів двигуна вище, наприклад, 4000 об/хв (автоматично перемикається на бензин або відбувається довприск бензину). У двигунах із прямим упорскуванням бензин хоч і в невеликих кількостях, але витрачається разом із газом (співвідношення бензин/газ становить від 30:70 до 5:95).

Деякі навіть не підозрюють, що ГБО – це, по суті, дублююча паливна система. І у разі виходу з ладу штатного бензонасоса чи форсунок, навіть на ГБО 4 покоління існує можливість завести мотор на газі. Щоправда, цей режим вважається аварійним і кількість запусків обмежена, але щонайменше на те, щоб дотягнути до СТО, такий варіант цілком допустимий. Але головне після аварійного пуску – двигуну треба дати попрацювати на холостих оборотах, щоб газовий редуктор не обмерз.

Також особливу увагу треба приділяти герметичності, адже це головний аспект безпеки. Автомобіль ні за яких умов не має бути джерелом запаху газу. Найменші його ознаки – це не герметичність чи неправильне налаштування системи. І в тому, і в іншому випадку слід негайно перекрити вентиль на мультиклапані, перейти на бензин і вирушити на СТО для усунення несправностей.

Фільтрування

В транспортний засіб зі встановленим газобалонним обладнанням до штатних фільтрів додається ще як мінімум два. Адже в ГБО газ, що подається з балона, спочатку проходить очищення в рідкій фазі на вході в редуктор, а далі, випарувавшись, проходить через фільтр парової фази, що встановлюється перед форсунками. Враховуючи якість газового палива в Україні, інтервал заміни цих фільтрів, що рекомендується, становить 10 000 км, що збігається з плановими ТО, рекомендованими газовиками.

Заміну фільтрів рекомендується робити на спеціалізованому СТО, адже після встановлення нових (чистих) фільтрів змінюється газовий потік, що може вимагати додаткового регулювання системи. До речі, бензиновий фільтр теж обов’язково змінюватиме відповідно до регламенту. Адже навіть під час їзди на газі бензонасос все одно прокачує паливо і «зворотком» заганяє назад у бак. Зроблено це для того, щоб створити нормальний тиск у системі на той випадок, якщо водію чи ГБО заманеться миттєво перейти на бензин.

Про балони

В якості паливного резервуару в автомобілях з ГБО використовується балон. Ці балони бувають циліндричними і тороїдальними, а підбираються в залежності від місця монтажу і можуть мати об’єм від 20 до 200 л. Але який би літраж не був вказаний на вашому балоні, заправляти його можна не більше ніж на 80% від заявленої ємності. 20%, що залишилися, є паровою «подушкою», здатною компенсувати зростання тиску при збільшенні температури. Приміром, взимку автомобіль був заправлений на вулиці при -15, а потім заїхав у опалювальний бокс (+10 градусів) – газ нагрівся і розширився. Якщо подушки не буде, балон не розірве, оскільки передбачено аварійний клапан, що скидає надлишок в атмосферу.

Якщо виходити із зазначених цифр, то в 43-літровий балон має поміститися 35-37 літрів газу. І якщо на АЗС вас переконують, що задули більше, вимагайте контрольних вимірів! Але тільки якщо впевнені, що установник на ваше прохання або свою ініціативу не підігнув поплавок рівня. Майте на увазі, що запас газу на борту зменшує фактичну вантажопідйомність автомобіля. Адже маса самого балона – 20-30 кг та й газу в ньому від 30 до 100 літрів. Наприклад, заправлений 43-літровий балон важить 43 кг (22 кг + 21 кг), 100-літровий – 72 кг (28 кг + 44 кг).

Деякі автовласники уникають зовнішнього тороїдального балона з побоювань «чіпляти їм за дорогу», але найчастіше ці страхи є безпідставними. Балони виготовлені зі сталі завтовшки 3 мм і за габаритами відповідають штатній запасці. Є, звісно, ​​винятки. Наприклад, Mitsubishi Grandis, який оснащується зовнішньою докаткою. Або Mitsubishi Pajero Sport попереднього покоління, в якому зовнішня запаска розташована дуже близько до бампера, через що при їзді по бездоріжжю балон справді може зачіпати за «рельєф місцевості».

Газ для «запальничок»

Серед любителів поганяти існує думка, що газ для таких машин неприпустимий, адже при роботі на підвищених оборотах двигун і на бензині отримує чималі навантаження, а на газовому паливі піддається ще й додатковим тепловим впливам. І якщо раніше це справді було проблемою, то сучасне ГБО має функцію довприску бензину і навіть автоматичного перемикання паливних режимів. При переобладнанні авто або при черговому ТО попросіть майстрів виставити поріг довприска (наприклад, з 3500 до 4000 об/хв) та подальшого переходу на бензин після 4000 об/хв. У результаті, після розкручування двигуна вище 3500 об/хв., отримувати додаткову порцію бензину, після 4000 об/хв перемикатися на бензин, а при скиданні обертів знову переходити на газ. Крім того, при експлуатації «запальничок» на газі рекомендується використання спеціальних масел, що захищають деталі двигуна в граничних навантажувальних, а відповідно і температурних режимах.

Багато автовласників чули міф про те, що після встановлення ГБО прогорають клапани. Але основна причина прогару – це несвоєчасне або некваліфіковане ТО. При багатої або гомогенної (λ=1) суміші частина термічного навантаження «знімає» незгоріле паливо, а при бідній паливній суміші відбувається значне збільшення температурного режиму роботи клапанів та їх сідел. А на бідній газо-повітряній суміші температура підвищується відразу на значні 200-250 °С. Крім того, газоповітряна суміш горить повільніше, тому процес може продовжуватися навіть після відкриття випускного клапана. При цьому клапани та їх сідла піддаються перегріву, що знову ж таки призведе до прогару. Виходячи з цього, можна сказати, що уникнути прогар можна за допомогою правильного налаштування штатної паливної системи, підбору правильного ГБО, його кваліфікованого налаштування, а також обов’язкової періодичної перевірки клапанів і при необхідності їх регулювання.

Своєчасне обслуговування допоможе уникнути поширеної проблеми із прогаром клапанів.

Оливи для ГБОшників

При роботі двигуна на газовому паливі ресурс двигуна збільшується за рахунок зменшення зносу деталей двигуна. Газ просто не розріджує оливу і не змиває плівку зі стін циліндрів. І навіть існує думка, що масло при експлуатації ГБО можна міняти рідше. Певна частка правди в цьому є, але при експлуатації двигуна на газовому паливі він також вимагає регламентної заміни. Адже питома теплота згоряння газоповітряної суміші вища і горить вона довше, тому температура в циліндрах двигуна вища. Деякі виробники навіть випускають для біпаливних моторів спеціальні оливи (маючі маркування LPG), які мають підвищену стійкість до термічної деструкції та покращені миючі властивості.

При виготовленні таких масел велику увагу було приділено оптимальному підбору базових масел, антиокислювальних і мийнодиспергуючих присадок, які запобігають утворенню відкладень у двигуні, а нагари і продукти окислення, що вже утворилися, змивають з поверхонь двигуна і утримують їх у вигляді мікроскопічних частинок в об’ємі масла до моменту чергової заміни. .

Сезонні тонкощі

Існує два види газового палива: літній (до 50% пропану) та зимовий (до 90%). При використанні кожного їх змінюється і паливо-повітряна суміш. Тому для кожного із сезонів слід проводити міні-ТО. До зимового сезону рекомендується замінити фільтри, адже вміст конденсату та вологи в них у морози призведе до їх замерзання та знизить пропускну здатність.

Крім того, варто пройти обов’язкове комп’ютерне регулювання, адаптувавши ГБО до іншого складу газу та встановивши вищу температуру переходу на газ. Перевірте систему запалювання, адже найменші несправності влітку можуть нівелюватися, а взимку виявляться повною мірою. До літнього періоду варто переглянути фільтри, відкоригувати момент автоперемикання на газ і підлаштувати систему під літнє паливо. Не зайвим буде перевірити систему на герметичність, адже задублення гумових елементів значно підвищує можливість появи витоків газу.

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти