Як продовжити життя двигуна: які оберти мотора треба тримати взимку
Зима — складний період як для силових агрегатів автомобіля, так і для автовласника.
Мало хто з автомобілістів пам’ятає, що від обертів, на яких переважно експлуатується двигун, залежить не тільки його довговічність, але і безпека водія і пасажирів.
Вважається, що оптимальний діапазон обертів атмосферного двигуна лежить в межах 2500-4500 об/хв. Для турбованого агрегату нижня межа може бути знижена до 2100 об/хв. Іншими словами, будь-якому мотору найкорисніше працювати, видаючи приблизно 50-70% від максимального обертового моменту. Висловлене цілком справедливо і для зимової експлуатації. З тим застереженням, що при русі з двигуном, який ще не встиг прогрітися, варто тримати його оберти нижче — в районі 2500 об/хв.
Все вищесказане легко втілюється в життя на ТЗ з механічною КП. А власники машин з “автоматами” різних типів можуть сказати, що для них “казки” про оберти мотора безглузді. Мовляв, АКП сама вибирає на яку передачу їй переключитися. Відповідно, впливати на швидкість обертання колінвала двигуна, водій нібито не може. Дійсно, більшість автомобільних “мізків” налаштовані на роботу мотора на мінімально можливих (в конкретній ситуації) обертах. Для цього АКП завжди прагне переключитися на найвищу з можливих передач. Їх так налаштовують автовиробники в примарній гонитві за екологічністю.
Однак, більшість АКП все-таки дозволяють водієві впливати на оберти двигуна. Тільки на зовсім бюджетних моделях легковиків у їх примітивних “автоматів” немає режиму роботи КП під назвою “спорт”. У інших він, зазвичай, присутній. Тим часом переключивши трансмісію в “спортивний” режим, ми змушуємо її завжди, при будь-якій швидкості руху, намагатися тримати знижену передачу і, відповідно злегка підвищені оберти мотора. У якихось авто “в спорті” мотор не опускає їх нижче 2000 в хвилину, в інших тримає мінімум 2500. Деякі “автомати” мають опцію ручного перемикання передач. Тут все просто: водій сам їх перемикає кнопкою або качанням джойстика АКП, підтримуючи оптимальні оберти. Результат один: двигун працює в оптимальному для себе режимі і живе довше. Хоча, звичайно, палива при цьому він витрачає трохи більше.
Головне, що в умовах слизької зимової дороги може виникнути необхідність в плавному уповільненні, так, щоб машину не “потягло” через втрати зчеплення з дорогою. Що дуже зручно і безпечно робити шляхом гальмування двигуном. Коли двигун працює майже “на холостих” такий прийом не виконати, це можливо тільки на підвищених обертах. Таким чином, взимку особливо рекомендується постійно їздити з двигуном, в якому колінвал крутиться зі швидкістю 2500 об/хв і трохи вище. Буде цілий і двигун, і машина, і її водій з пасажирами.