В Україні перевірили якість дизельного пального. Чи витримає воно морози?

Під час війни питання якості «дизеля» взагалі має стратегічне значення, оскільки на ньому працює не тільки транспортна інфраструктура, а й ЗСУ. Крім того, багато підприємств та об’єктів критичної інфраструктури наразі дуже залежать від дизельних генераторів, які працюють під час відключення електрики. Через не якісне пальне, генератор вийде з ладу на порядок швидше за автомобільний двигун, а ремонтувати його складно і дорого.

Паливний ринок, зокрема і дизельного пального, за місяці війни переформатувався, витримав кризу зміни каналів постачання та дефіциту ресурсу. Чи витримає він екзамен на якість, перевірили спеціалісти Інституту споживчих експертиз, які провели велике дослідження дизельного пального на українських АЗС.

Цього разу відбори відбулися на території всієї країни, відібрано 19 зразків «звичайного» дизельного пального у наступних мережах — ОККО, WOG, SOCAR, SHELL, KLO, PRIME, ZOG, АВІАС, AMIC, AVANTAGE 7, CHIPO, BVS, БРСМ-нафта, Neftek, U.GO, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, ПАТРІОТ, ЄВРО 5. Крім того, у ряді мереж були придбані зразки преміальних сортів дизельного палива, а саме Pulls Diesel Арктика OKKO, Mustang +WOG, Ventus Diesel KLO, Nano Extro SOCAR та Euro + БРСМ-нафта. Це паливо коштує дорожче, ніж «звичайний» дизель, і позиціонується зазвичай як пальне сорту «Арктика», з дуже великою температурою замерзання.

У лабораторії всі зразки пройшли перевірку на відповідність ДСТУ за найважливішими параметрами: гранична температура фільтрації, температура спалаху в закритому тиглі та вміст сірки.

Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю, та червону – мережі, паливо в яких не відповідало нормативам чинного ДСТУ. Зазначимо, що у військовий час дозволено реалізувати пальне навіть застарілого стандарту ЄВРО 3, тому формально учасники червоної зони «в законі». Тут вже кожен має робити висновки самостійно.

Зелена зона (стандартне дизельне пальне)

Із загальних 19 зразків «звичайного» дизельного пального тільки 8 мереж зуміли потрапити в групу лідерів. Пальне від SOCAR, ОККО, WOG, KLO, PRIME, ZOG,. AVANTAGE 7 і CHIPO відповідали всім вимогам ДСТУ 7688:2015. Отож, для початку було перевірено головний для водіїв параметр – морозостійкість. В лідерській групі «стандартний» дизель витримує мінус 20 (ZOG,. AVANTAGE 7), мінус 21 (KLO), мінус 22 (PRIME, CHIPO), мінус 23 і 24 тримають дизель у ОККО та SOCAR. А ось WOG взагалі є рекордсменом — мінус 26, що є майже «арктичним» значенням.

Ще один важливий параметр – температура спалаху дизельного палива. Цей показник може дати відповідь, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Норматив — не нижче 55 градусів Цельсія. Найкращий результат показав зразок SOCAR (70 °С), у інших учасників також виявлено «запас» (WOG 67 °С, ОККО (65 °С). Такі результати – чіткий маркер заводського походження пального.

Ну а що з головним ворогом екології та паливної системи – сіркою? Сірка «вбиває» нейтралізатори і сажеві фільтри, а вилучення її з палива досить важкий і дорогий процес. Крім того, сірка – небезпечна речовина, оксиди якоі потрапляють в повітря з вихлопом, і далі ми цим дихаємо на вулицях. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. У всіх учасників зеленої зони шкідлива сірка була нижчою за норматив, найменше — у «євродизелю» PRIME (6 мг/кг), а також KLO і SOCAR (по 7 мг/кг).

Червона зона

Цього разу червона зона аутсайдерів виявилася, на жаль, дуже великою. Зразки 11 мереж в тому чи іншому параметрі не витримали нормативів профільного ДСТУ. В розрізі морозостійкості 8 зразків не пройшли випробування холодом. Норматив – не вище мінус 20 °С. В декого ці відхилення незначні (SHELL, Neftek, U.GO мінус 18-19 °С), а в інших ситуація набагато сумніша. Зокрема, дизельне пальне в мережі АВІАС перестане прокачуватися через фільтри вже при мінус 11 °С, BILL OIL – мінус 9 °С, а пальне AMIC взагалі застигне при мінус 7 °С!

Температура спалаху не відповідала нормативу у зразків мереж AMIC, БРСМ-нафта, BILL OIL, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ та ПАТРІОТ. У «рекордсмена», зразка ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ, при нормі не нижче 55 °С, виявлено 20 °С!! Такі результати можуть свідчити про не заводське походження пального, а також значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більша вірогідність його займання при ДТП чи інших надзвичайних обставинах.

Із сіркою у аутсайдерів теж біда. Більше ніж 10 кратне перевищення зафіксовано у мереж БРСМ-нафта, BILL OIL, ПАТРІОТ та ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ. При чому у останньої – «солідне» перевищення у 32 рази (!). Схоже, пальне цих мереж вироблено на міні-НПЗ, де глибина переробки залишає бажати кращого.

Преміальне дизельне пальне

Багатьох автомобілістів цікавить питання, чи варто переплачувати за «іменний» сорт? З абсолютною впевненістю можна сказати, що у випадку дизельного пального – однозначно так. Експерти виявили, що майже всі зразки «преміуму» виявилися дійсно арктичними, причому навіть з «запасом». Яким чином мережам вдається знаходити дефіцитне в Європі дизельне пальне арктичного класу, загадка. Але факт, що воно таки заїздить в Україну в товарних масштабах. Найбільша температура замерзання – у зразка Pulls Diesel Арктика OKKO (мінус 36 °С). Mustang + WOG, Nano Extro SOCAR витримали замерзання до мінус 35 °С, Ventus Diesel KLO – мінус 33°С. А от Euro + БРСМ-нафта не дотягнув навіть до нормативу «стандартного» дизеля – тільки мінус 19 °С. По сірці найкращі показники у зразка Nano Extro SOCAR (4 мг/кг) та Pulls Diesel Арктика OKKO (5 мг/кг).

Джерело avtomir.ua
Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти