Детонація і раннє запалювання: у чому різниця
У двигуні все вирішує мить. Якщо паливо спалахує не тоді, коли треба, метал отримує удар, від якого не завжди оговтується. Дві події звучать схоже – детонація та раннє запалювання. Але різниця між ними не дрібна. Вона вирішує, чи мотор проживе тисячі кілометрів, чи згорить за секунди, пише Jalopnik.
Раннє запалювання з’являється тоді, коли суміш загоряється ще до іскри свічки. У цей момент поршень іде вгору, а вибух уже почався. Його штовхає вниз сила, що працює проти напрямку руху. Виходить подвійне навантаження. У таких умовах двигун буквально б’є сам себе. Якщо не зупинити процес, поршень розіб’є стінки циліндра.
Причиною може стати перегрів клапана або шматок нагару, що розжарився до червоного. Така точка тепла підпалює суміш раніше за свічку. Схоже на роботу дизеля, тільки тут усе відбувається випадково.
Детонація інша. Іскра вже відбулася, згорання йде, але частина палива залишається несхопленою. Високий тиск стискає її, і решта суміші вибухає різко, як молотком по металу. Це той самий дзвін, який водії плутають із дрібним гравієм у моторі. Ударні хвилі розривають тонку масляну плівку. Без неї поршень треться об стінки, і метал плавиться.
Є ще низькошвидкісне раннє запалювання. Воно виникає у турбомоторах із прямим упорскуванням, коли водій різко тисне газ на малих обертах. Іноді причина в тому, що крапля оливи потрапила в циліндр. Вона й підпалює суміш до того, як спрацює свічка.
Виробники борються з цим, змінюючи форму поршнів і налаштовуючи мить запалювання. Американський інститут нафти навіть створив спеціальний клас мастил SN Plus для таких двигунів.
Обговорити цю тему в Facebook