Водіїв в Україні чекають серйозні зміни
Міністерство внутрішніх справ України внесло на розгляд уряду проект закону про посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. Частину змін Кабмін схвалив.
Найближчим часом пакет документів буде передано до Верховної Ради України. То що зміниться для українських водіїв
Тисячі загиблих
В Україні, згідно з даними офіційної статистики, через ДТП щодоби гине 10-12 людей, з них – одна дитина.
За цим показником Україна з року в рік посідає одну з перших позицій в Європі.
За словами міністра внутрішніх справ Авакова, торік на дорогах України загинули 3187 людей, а за дев’ять місяців цього року – вже понад 2000.
“Дорожна війна” забирає в 4 рази більше українців, аніж бойові дії в зоні АТО.
Найчастіше причинами ДТП стають перевищення швидкості, порушення правил маневрування, недотримання безпечної дистанції, керування в стані алкогольного сп’яніння.
Фактично поведінку українських водіїв на дорогах зараз ніхто не контролює. Систему ДАІ ліквідували, а поліцейські обмежені в повноваженнях.
Саме тому МВС підготувало новації, які стосуватимуться обмеження швидкості руху в населених пунктах, системи штрафів, посилення відповідальності за керування у нетверезому стані та впровадження відеофіксації порушень дорожнього руху. Частина з них запрацює вже з нового року.
Тимчасові права
Постанова Кабміну №885 передбачає, що перше водійське посвідчення українцям видаватимуть терміном на два роки. Початківцям заборонено перевищувати швидкість 70 км/ год. Постанова набула чинності з 25 листопада.
Два роки водієві дається як “випробовувальний” термін. Якщо за цей період він не порушить правил дорожнього руху більш ніж двічі, то заміна першого посвідчення водія на постійне (терміном на 30 років) відбуватиметься без повторного складання іспиту.
Якщо щодо нього було складено три і більше адміністративні протоколи, для обміну посвідчення водія йому доведеться знову складати теоретичний і практичний іспити у сервісному центрі МВС.
Це доволі поширена практика в європейських країнах. Тривалість “випробовувального” терміну варіюється в середньому від двох (Німеччина, Австрія, Велика Британія, Швеція) до трьох років (Франція, Швейцарія).
Обмеження швидкості
З 1 січня 2018 року допустима швидкість руху автівок в населених пунктах знизиться з 60 км/год. до 50 км/год. Ця зміна також передбачена постановою Кабміну №883.
Пояснив це Аваков тим, що різниця для водіїв несуттєва, а от для збереження людських життів – це важлива зміна.
“При швидкості 60 км/год зупинковий шлях становить 55 метрів, а імовірність летального результату при зіткненні із пішоходом – 82%. Натомість при швидкості 50 км/год – зупинковий шлях буде 40 метрів, а імовірність смерті знизиться до 20%”, – пояснює міністр.
Та обмеження швидкості 50 км/год буде не всюди. Влада на місцях матиме право встановити вищу швидкість на трасах та магістралях. У конкретно визначених місцях органи місцевого самоврядування за погодженням з поліцією, можуть встановлювати інші знаки, тож там швидкість буде вищою.
Також пропонується знизити поріг так званих бонусних кілометрів. Якщо сьогодні можна перевищувати встановлену швидкість на 20 км/год, то в МВС пропонують зменшити її до 10 км/год.
Тож якщо зараз водії можуть їздити у місті зі швидкістю 80 км/год, то у випадку прийняття законопроекту – не вище, ніж 60 км/год. Але наголошуємо, що обмеження “бонусних кілометрів” – поки лише пропозиція.
Фото- та відеофіксація
Фотофіксація порушень правили дорожнього руху повинна запрацювати в Україні вже з 2018-го року. Тож з нового року водії-порушники знову почнуть отримувати “листи щастя”.
Щоправда, не зовсім зрозуміло, на яку адресу будуть надходити листи щастя для власників авто на так званих євробляхах.
Читайте також: Крадуть, штрафують, конфісковують. Що чекає на власників авто на єврономерах
Наразі в Україні вже запустили системи фото- і відеофіксації порушень правил дорожнього руху. Зараз працює близько 4100 камер. Вони визначають кількість трафіку і завантаженість доріг.
Також камери фіксують будь-які правопорушення: порушення напрямку руху, виїзд на зустрічну, виїзд на смугу громадського транспорту. Далі інформація потрапляє до МВС.
За словами Авакова, в разі ухвалення закону по всій країні буде встановлено ще 4 тисячі камер, що “зумовить зниження спочатку на 30%, потім – на 50% аварійності та смертності”.
Законотворці посилаються на досвід Польщі. Там 500 камер на території всієї країни спричинили скорочення кількості ДТП вдвічі за 4 роки.
Штрафи
Збільшення штрафів мусить погодити парламент, тож про їх впровадження з нового року, як у випадку з обмеженням швидкості, поки не йдеться. Та все ж варто розуміти, що пропонують в МВС, адже підвищення суттєве.
Так, наприклад, штраф за перевищення ліміту швидкості на понад 50 км/год пропонують збільшити майже всемеро: з 510 до 3400 грн.
Залишили місце ДТП до прибуття поліції та медиків? Можете позбутися 3400 грн та втратити права на термін до 6 місяців.
Якщо за кермом неповнолітній, людина, що не отримувала водійське посвідчення, чи особа, яку суд позбавив права кермувати, штраф обійдеться в 10,2 тис.грн (зараз- 510 грн) та 20,4 тис грн для осіб без прав кермування. За повторне порушення “світить” 40,8 тис грн.
Особливо жорстке покарання за п’яне водіння та вживання наркотичних речовин. Передбачається позбавлення волі до 3-х років з позбавленням права керування транспортними засобами від 3-х до 5-ти років.
Якщо ж порушення призвело до тяжких тілесних ушкоджень або загибелі людини, то передбачено позбавлення волі від 7-ми до 12-ти років з позбавленням права керування транспортними засобами від 5-ти до 10-ти років.
Збільшення повноважень поліцейських
Якщо законопроект № 7286, внесений в Раду 14 листопада, буде прийнятий, сперечатись з поліцейським українським водіям стане тяжче.
Якщо поліцейський запідозрив водія у вживанні заборонених речовин, він матиме право зупинити авто, “якщо така зупинка здійснюється з метою проведення огляду водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або на стан перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції”.
Також поліцейському тепер не потрібно залучати двох свідків, щоб перевірити вміст алкоголю в крові водія. Достатньо запису відеокамери.
Окрім того, водійське посвідчення водій повинен буде не просто показувати, а передавати у руки поліцейському. Інші документи також.
Водій, якого зупинили, зобов’язаний зупинити транспортний засіб, вимкнути двигун та вийняти ключ із замка запалювання.
Водій має покласти руки на кермо, тримаючи їх у полі зору поліцейського, та не виходити з автівки без дозволу. Пасажири також повинні слідувати вказівкам правоохоронця.
Також, згідно з законопроектом, поліцейський під час проведення поверхневої перевірки автомобіля має право вимагати відкрити не лише кришку багажника й двері салону, як зараз, але й навісний багажний пристрій, капот, ніші, які можливо оглянути без їх розбирання, причепи.
Законопроект наразі тільки зареєстрований у Раді, попереду на нього чекає голосування у першому та другому читанні та обговорення у комітеті. Його розгляд запланований на грудень.
Один рік на справу
Запровадити штрафи – це половина справи. Спіймані водії часто уникають відповідальності через те, що суди не встигають розглянути справу до завершення терміну.
За словами Авакова, від початку року суди розглянули лише 50% справ за п’яне водіння. На інші в судах не стало часу.
Загальний розмір штрафів, накладених з початку року за керування транспортними засобами в нетверезому стані, становить 352 мільйони гривень. Проте, в державний бюджет стягнуті лише 31 мільйон гривень або 8,7 %.
В законопроекті пропонують збільшити термін розгляду таких справ до 1 року.
Також причинами низького відсотка стягнень є фізична нестача державних виконавців та ставлення поліцейських до оформлення протоколів про порушення (часом документи не містять усіх необхідних реквізитів).
В МВС готують до запуску систему оплати стягнень на місці та працюють над тим, щоб штраф можна було сплатити онлайн.