Мережі АЗС борються за виживання через дефіцит усіх видів пального
З початку війни в Україні припинили роботу близько 70% АЗС, а решта 30% заправок завозять паливо невеликими обсягами з Європи, тож у деяких регіонах спостерігається дефіцит.
Через знищення Кременчуцького НПЗ та низки нафтобаз ситуація суттєво посилилася – деякі регіони зіткнулися з дефіцитом бензину, дизпалива та автогазу.
«Ми більше не купуємо великих обсягів та не заповнюємо нафтобази – таких відчайдушних уже немає. Усі працюють «з коліс» та возять пальне з Європи», – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Леушкін.
Наразі паливо закуповується у Польщі, Литві, Угорщині та Румунії, Німеччині, США, Нідерландах та Бельгії. При цьому іноді українській АЗС доводиться перекуповувати вже продані обсяги палива за вищою ціною просто для того, щоб не допустити дефіциту.
«Знайти пальне та продати не на збиток – ось головне завдання», – кажуть у Нафтогазовій асоціації України (НАУ).
В Україну за місяць зараз завозять близько 10 тис. тонн палива, хочa ще рік тому цей обсяг становив 14 тис. тонн на місяць. Саме через нестачу палива та бойовії дії 70% заправок закрилися, а попит на пальне впав на третину.
«На заході та в центрі зараз більш-менш ситуація краща, ніж на сході та півдні – там, де відбуваються бойові дії. Частина АЗС розпродає залишки, нові партії вони закупили та доставити не можуть. Ці АЗС зупиняться. Такі ризики є у всіх компаній, але найбільші – у обласних», – розповіли в НАУ.
Експерти наголошують, що подальша робота ринку палива в Україні залежатиме від того, чи скасує держава держрегулювання цін на бензин та дизель. Також «рятівним» варіантом є можлива зміна формули розрахунку середніх цін.