Чи буде в Україні дефіцит пального через блекаут: до чого готуватися цієї зими
В Україні немає суттєвих підстав для того, щоб на заправках виник дефіцит пального.
Про це в ефірі телемарафону заявив експерт “Консалтингової групи “А-95” Артем Куюн.
За його словами, на більшості заправок країни зараз достатні запаси пального. До того ж вони забезпечені генераторами.
“Блекаут їм не страшний, бо вони самі бензин для своїх генераторів і постачають”, – пояснив Куюн.
Експерт не виключає, що блекаут дійсно міг би вплинути на доставку пального. Однак продовжує працювати Укрзалізниця, а рух бензовозів не зупиняється.
Підвищення попиту на пальне підвищує тиск на систему постачання. За словами експерта, черги останнім часом були де-не-де, такі, як в травні, і система витримала.
“Ніяких лімітів чи чогось подібного немає. Ринок вибудований за ці 9 місяців. Україна побудувала повністю на 100% нову систему нафтопродуктозабезпечення, яка працює стабільно, яку дуже важко знищити чи, принаймні, суттєво пошкодити. Тому в цьому сенсі все добре”, – пояснив Куюн.
Водночас, він стверджує, що підвищення цін на пальне не залежить від збільшення попиту останнім часом. Причиною експерт називає зовнішні фактори:
– зростання цін на зовнішніх ринках в очікуванні ембарго;
– інші санкційні заходи щодо російських енергоносіїв.
“Вже сьогодні європейські трейдери просять більше наперед за нафтопродукти. Такий факт має місце. Прогнози щодо цін дуже туманні, тому що навіть в Європі, яка ухвалює рішення, від яких буде залежати ціна, зокрема, й для України, ніхто нічого не розуміє”, – пояснив аналітик.
За його словами, всі строки з ухвалення ключових рішень, як-то цінова стеля для російської нафти та нафтопродуктів, зірвані.
“Тривають якісь дискусії, і незрозуміло, до чого вони призведуть”, – додав Куюн.
Що буде з цінами на пальне в грудні
Як пояснив раніше сайту Pro Гроші редактор і аналітик “НафтоРинку” Олександр Сіренко, у грудні вдасться зберегти поточні ціни. Основна причина в тому, що зовнішній ринок падає, і це мають відчувати й українські споживачі.
“Нафта останні два тижні коштує нижче 100 доларів за барель. А в останній тиждень – ще й нижче 90 доларів. Відповідно, якщо на початку листопада в Європі дизель коштував 1 150 доларів за тонну, то ось зараз він коштує 850-900 доларів за тонну. Це суттєве зниження котирувань, і відповідно, має бути зниження цін”, – пояснив аналітик.
Але не варто відкидати фактор блекауту. Власне Сіренко зауважив, що навіть коли всі увімкнуть у грудні генератори, то це відобразиться на цінах, але лише на гуртовому ринку. На ціни на АЗС це не має вплинути. Водночас, Сіренко прогнозує підвищений попит на пальне у грудні.
Загалом експерти вже давно пояснюють, що дефіцит пального Україні зараз не загрожує, як це було восени. Бо продукцію не зберігають масово в одному місці, а вона меншими партіями постійно привозиться з Європи. Тому усіх постачальників, які у постійному русі імпортують пальне, росіяни зупинити не зможуть, і бензинова криза у тому ж вигляді навряд повториться.