Заміна масла в АКПП: як часто це потрібно робити, щоб не «вбити» автомобіль
Автоматичні коробки передач сьогодні стають дедалі популярнішими серед автолюбителів, і це не випадково. Сучасні «автомати» вже не асоціюються з погіршенням динаміки і підвищеною витратою палива, як це було раніше. Навпаки, сучасні конструкції забезпечують швидке прискорення і, найчастіше, навіть допомагають економити паливо. Однак, незважаючи на всі технологічні досягнення, правильний догляд за автоматичною коробкою передач залишається запорукою її довговічності. Один із ключових аспектів обслуговування – це регулярна заміна оливи.
Читайте також:
Міг розганятися до 250 км/год: показали маловідомий український електричний спорткар
Маск брудно помстився блогеру за критику Tesla Cybertruck
Які автомобілі не можна заправляти високооктановим паливом і чому
Роль оливи в автоматичній коробці передач
Масло в «автоматі» виконує кілька важливих функцій. Воно служить для змащення механічних частин, охолодження і запобігання перегріву, а також для герметизації компонентів. Його основне завдання – мінімізувати тертя між рухомими елементами і ефективно відводити тепло, що утворюється в процесі роботи коробки. Однак, з плином часу масло втрачає свої властивості, забруднюється і окислюється, що негативно впливає на роботу всього агрегату.
Важливо розуміти, що навіть якщо заміна мастила не проводиться вчасно, різкої поломки не станеться, проте зношення коробки прискорюватиметься. А це, своєю чергою, може призвести до дорогого ремонту або навіть повної заміни агрегату, що завжди виявляється значно дорожче, ніж проста заміна масла.
Статична і динамічна заміна оливи: у чому різниця?
Існує два основних способи заміни оливи в автоматичній коробці передач: статична і динамічна.
Статична заміна – це найпростіший метод, за якого мастило зливається через спеціальний отвір у картері коробки. Однак цей метод має суттєвий недолік – таким чином можна злити лише близько половини оливи, оскільки більша її частина залишається всередині коробки. Це робить процедуру менш ефективною, оскільки частина старого, забрудненого мастила продовжує циркулювати системою.
Динамічна заміна вважається більш ефективною. У цьому разі створюється замкнутий контур, в якому нове масло надходить у систему одночасно з витісненням старого. Цей метод вимагає використання спеціального обладнання, що збільшує вартість послуги, але водночас гарантує, що вся коробка буде заправлена свіжою оливою. Важливо пам’ятати, що неправильне виконання динамічної заміни може призвести до пошкодження масляного насоса або інших компонентів коробки, що також загрожує серйозними витратами на ремонт.
Коли міняти масло в автоматичній коробці передач?
Частота заміни оливи залежить від рекомендацій виробника автомобіля. Зазвичай інтервали заміни варіюються від 50 000 до 120 000 кілометрів пробігу або через кілька років експлуатації. Навіть якщо автомобіль використовується рідко і не досягає рекомендованого пробігу, мастило все одно слід міняти через певний проміжок часу, оскільки воно старіє і втрачає свої властивості.
Особливу увагу слід приділяти умовам експлуатації. Наприклад, при частій їзді з причепом, в умовах бездоріжжя, сильної спеки або постійних коротких поїздках, інтервал заміни масла слід скоротити. Це пов’язано з тим, що в таких умовах коробка передач працює з підвищеним навантаженням, що прискорює зношування оливи.
Ознаками того, що олива в коробці передач потребує заміни, можуть бути ривки під час перемикання передач, сторонні шуми або затримки під час перемикання. У таких випадках заміна оливи може вирішити проблему, але найкраще не чекати цих симптомів і проводити заміну профілактично.
Міф про «вічне» масло в коробці передач
Деякі автовиробники стверджують, що масло в автоматичній коробці передач розраховане на весь термін служби автомобіля. Однак фахівці з коробок передач не підтримують таку точку зору. На практиці ж відсутність регулярної заміни масла може призвести до того, що коробка вийде з ладу вже через 150-200 тисяч кілометрів. Це набагато раніше, ніж більшість водіїв очікує.