Коли українці отримають реально доступні електромобілі
Нардепи наввипередки реєструють у Верховній Раді законопроекти про доступність електротранспорту для своїх громадян
Народні обранці не на жарт стурбувалися дорожнечею електромобілів для українців. З початку жовтня у Верховній Раді були зареєстровані відразу чотири законопроекти, які волають до совісті держави. Документи пропонують переглянути існуючі податкові правила і надати власникам додаткові пільги, пише Твоя МАШИНА.
Парад електрозаконів
На даний момент в ВР перебуває 6 різних версій електромобільних законів, так чи інакше покликаних здешевити автомобілі на електричній тязі для українців і стимулювати розвиток ринку. І це, не рахуючи гучного проекту міністра інфраструктури Володимира Омеляна, який так і не дістався до стін парламенту.
Більшість з них не відрізняються оригінальністю і пропонують в тому чи іншому вигляді встановити податкові послаблення на ввезення електромобілів. Різняться форми надання пільг і терміни, на які пропонується їх затвердити. Однак деякі законопроекти виділяються на загальному тлі. Вони пропонують не тільки зробити електромобілі доступнішими, а й роблять боязку спробу хоч якось стимулювати розвиток електромобільної інфраструктури.
Втім, у всіх них є одна загальна деталь: далі розгляду в комітетах жоден з проектів не пішов. Хоча деякі з них припадають пилом в Раді більше 15 місяців. Та й той єдиний проект, якому вдалося проскочити через сесійний зал, приймався в цілому майже рік.
Всупереч насиченому інформаційному фону, завдяки якому в українців створюється ілюзія світлого електромобільного майбутнього, за три роки розмов на тему стимулювання «індивідуального електротранспорту» в листопаді 2015-го був прийнятий лише один тематичний законопроект №1674. Який до 1 січня 2020 року обнулив мито при ввезенні електромобілів, що становила до того 8-10%.
Експерти поставилися до щедрості народних депутатів скептично. Оскільки представлені пільги знизили кінцеву ціну для споживачів усього на 7-8%. У той час як основне податкове навантаження у вигляді ПДВ, реєстраційного збору в Пенсійний фонд і акцизу, нікуди не поділася.
Що і як пропонують стимулювати
Велика частина поданих законопроектів пропонує скасувати ПДВ 20% для електромобілів, а також звільнити їх від акцизу (у 2016 році був знижений до 109 євро за 1 електромобіль). Відрізняються тільки терміни дії пільгових умов оподаткування. Одні пропонують послабити податкове навантаження до 31 грудня 2022 року, інші – до кінця 2024 року.
Втім, ряд законопроектів не обмежуються одним тільки здешевленням. Наприклад законопроект двох нардепів (Батьківщина) «Про створення умов для поширення і популяризації електромобілів в Україні» (№7156) пропонує звільнити від ПДВ не тільки самі електромобілі, а й послуги таксі, які надаються на електротязі, а також операції лізингу і прокату.
Він також зобов’язує місцеву владу оснастити парковки зарядними пристроями в кількості не менше 5% від загальної кількості паркомісць. А водіїв пропонує звільнити від оплати паркування на термін до кінця 2025 року.
Законопроект №7177 від 5 жовтня 2017 року авторства групи депутатів і зовсім розглядає питання в площині зменшення шкідливих викидів в атмосферу. Заради якого і пропонує крім довічного скасування ПДВ і акцизу на покупку автомобіля не оподатковувати заодно і ввезення зарядних пристроїв для електромобілів. Звільнити від ПДВ таксі і прокатників.
Крім того, зняти з ввезених електромобілів зобов’язання сплати збору до Пенсійного фонду, а також назавжди звільнити електромобілистом від транспортного податку. Також законопроект пропонує не ліцензувати діяльність з перепродажу електроенергії тих підприємств, які стануть займатися виключно зарядкою електрокарів.
Шансів мало
За підрахунками міністра інфраструктури Володимира Омеляна, які він продемонстрував навесні нинішнього року на презентації власної концепції розвитку ринку електромобілів, в разі скасування ПДВ, акцизу та збору в ПФ, ціни на електромобілі в Україні можуть знизитися ще приблизно на 21%. Таким чином вартість індивідуального електротранспорту буде порівнянна з автомобілями, обладнаними ДВЗ.
Правда, шанси на прийняття хоча б одного з внесених в Раду законопроектів невисокі. Експерти пояснюють: парламент з побоюванням ставиться до проектів, що пропонує скасувати ПДВ. Адже крім того, що це безпосередньо впливає на доходи бюджету, в майбутньому зажадати пільг можуть і інші, не менш важливі і потрібні для країни сектори економіки.
Тим часом, ринок електромобілів в Україні зростає навіть незважаючи на фактичну відсутність неодноразово обіцяних пільг. Так, згідно з даними асоціації Укравтопром, за перші 5 місяців 2017 року Україна були зареєстровані (продані) 958 електромобілів, що в 2,8 рази більше, ніж роком раніше.