Держрегулювання цін на пальне: чи варто його скасувати?
Директор Консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн заявив, що Україні необхідно тимчасово відмовитись від державного регулювання цін на пальне для стимулювання імпорту через західний кордон.
“Воно (держрегулювання) працює, коли ринок насичений пальним. Зараз у нас ще є контрольований дефіцит, який у квітні посилюватиметься через зростання попиту, зокрема на посівну. А також через втрату виробника та десяток нафтобаз”, – каже експерт.
За його словами, сьогодні ціна на дизпаливо у групі становить 38-44 грн/л, тоді як регульована ціна на заправках – 37,42 грн/л. Це унеможливлює роботу невеликих регіональних мереж, оскільки собівартість дозволяє їм торгувати лише у західних областях. В решті регіонів через затратну логістику для них така робота буде в мінус.
“Імпортне пальне зараз контрактують переважно великі мережеві компанії, які навіть зі своїми можливостями та досвідом через раз потрапляють під “урядові” ціни. Але в будь-якому разі вони всього не закриють”, – каже експерт.
Вільне ціноутворення, за словами Куюнa, дозволить зняти з постачальників хоча б комерційний ризик.
“Як варіант можна зафіксувати поточну регульовану націнку 4,5 та 5 грн/л для бензину та ДП відповідно, але не до регульованої собівартості, як зараз, а до фактичної, яку нескладно встановити за документами”, – вважає він.
Це, на думку експерта, дозволить навіть маленьким гравцям розпочати самостійно імпортувати та працювати кожному на своєму маленькому “фронті”. Продавати аграріям, запускати станції, платити заробітну плату та податки.
Повернутися до держрегулювання, на думку фахівця, можна буде за місяць-півтора, коли ринок стане на нові рейки та “прорубає” нові маршрути поставок.