Спиртове паливо для авто: боятися чи заправлятися?
На альтернативні види палива, наприклад спиртовий бензин, покладалися великі надії. Першою у себе запровадила це паливо мережа автозаправних комплексів БРСМ-Нафта. Популярність спиртового бензину полягала в дешевизні, навіть якщо він коштував лише на 4 гривні за літр менше. Проте з роками вигода його продажу лише падала. Головними причинами стали дефіцит сировини та невеликий попит.
Однак зараз інтерес знову зріс. Це обгрунтовано ціною, що піднялася, на традиційний бензин. Наразі різниця в ціні між спиртовим та звичайним бензином може досягати і 8 гривень на літрі. Тому у людей знову постає питання щодо якості такого палива. Побоювання обгрунтовані тим, що трейдери виробляють його самостійно. Тому за справу взявся Інститут споживчих експертиз.
Спиртовий бензин продають лише чотири мережі: БРСМ-Нафта, Авіас, Моttо та регіональна мережа BVS. Результати не надто хороші – половина зразків виявилася скоріше незрозумілою сумішшю, аніж спиртовим бензином.
Вміст спирту в бензині
Багато автомобілістів вважають, що спиртове паливо складається з того ж спирту, який можна купити в алкомаркеті. Але в бензин додається не харчовий спирт, а технічний, неочищений – з великою кількістю сивушних олій, зневоднений та денатурований бензином. Якщо паливо відповідає всім нормам та відповідає нормативам ДСТУ, то такий бензин підходить для будь-якого транспорту та не зашкодить його.
Першим етапом лабораторних випробувань стало визначення об’ємної частки спиртів, від величини якої залежать основні властивості спиртового палива. Є дві категорії спиртового палива: автобензин із вмістом біоетанолу не менше 30% відноситься до альтернативних палив; якщо біоетанолу менше 30% – це паливо відноситься не до альтернативних видів, а до спиртових за марками Е5, Е7, Е10 (згідно з Технічним регламентом). Ці марки бензинів не можна плутати з альтернативними паливами, оскільки вони випускаються за різними нормативними документами.
В результаті лабораторних випробувань лише зразок із АЗК БРСМ-Нафта виявився альтернативним паливом. Вміст спирту становив 30,7%. У зразку Моttо виявлено менше 30%, а у зразках із заправок Авіас та BVS етанолу взагалі майже не виявилося. Далі треба було дізнатися, з чого тоді зроблені зразки.
Перевірка октану
Зазвичай у альтернативних палив є неабиякий запас за цим параметром. На цей раз цей показник виявився високим не у всіх, хоча й порушень не було виявлено.
Октанове число характеризує стійкість палива до детонації – передчасного згоряння бензину в камері згоряння. Детонація збільшує витрату палива та знижує потужність. Але гірше те, що вона призводить до прискореного зношування двигуна через збільшені навантаження. Октанове число вимірювали за методом дослідження. Найвищий показник 98 одиниць був виявлений у палива А-95Е Premium+ від мережі БРСМ-Нафта. А ось Авіас, Мотто та BVS обмежилися потраплянням до нормативу — 95,7, 96 та 95 одиниць відповідно.
Згоряння палива супроводжується виділенням надлишкової енергії. Коли спалюється бензин, енергія перетворюється на теплову і ККД двигуна падає. При згорянні етанолу температура нижче та ККД двигуна збільшується, що скорочує витрату палива.
Бензол та ароматика
Бензол та ароматичні вуглеводні можуть нашкодити паливній системі. Не випаровуючись цілком, бензол змиває масляну плівку в моторі, що призводить до підвищеного зношування циліндрів двигуна. Крім того, ці вуглеводні шкодять довкіллю.
Однак без ароматичних сполук неможливо виробляти якісний бензин, тому що ароматика – це процеси вторинної переробки нафти, які дають високооктановий компонент. Але у зв’язку з їх негативним впливом кількість цих компонентів обмежена у нормативних документах. В альтернативних бензинах кількість ароматичних сполук можна скоротити, оскільки спирт має велике октанове число. Таким чином, спиртове паливо безпечніше для природи та людей, воно якісніше та повільніше витрачається.
Спиртові бензини виробляються за ТУ, тому сам виробник визначає граничні кількості речовин. Оцінка зразків проводилася за кількістю бензолу у паливі. За зразок було взято зміст максимум в 1%, як кажуть вимоги ДСТУ. Так, у паливі БРСМ-Нафта виявився найкращий показник – 0,23%. У Авіас вміст бензолу становив 1,2 %, що перевищує вимоги ДСТУ, а у BVS 2,6 %. Така кількість вже можежет негативно позначитися на двигуні.
Корозійна активність
Корозійна активність також є важливим показником спиртового палива. Спирт – найсильніший розчинник. Він здатний роз’їдати гумові та пластикові деталі паливної системи. Щоб уникнути таких наслідків до складу палива, вирішили додавати спеціальну присадку, що підвищує значення кислотного параметра pH. рН має бути в межах 6-9 одиниць. Тест пройшли усі зразки. Найвище значення показало паливо А-95Е Premium від мережі БРСМ-Нафта – 7,4 одиниці. Ця цифра означає, що такий бензин за своїми антикорозійними властивостями максимально близький до звичайного бензину, і він нешкідливий для гумотехнічних деталей двигуна.
Об’ємна частина ефірів
Зразки Авіас та BVS, в яких не знайшли етанол, перевірили на рівень вмісту ефірів, кисневмісних присадок. Аналіз показав, що паливі даних мереж міститься відповідно 15 і 20,6% цього компонента. Така кількість кисневмісних компонентів призводить до погіршення теплотворної здатності палива, що призведе до уповільненої динаміки машини та більшої витрати палива.
Підсумки
Дослідження показало, що спиртового палива не варто боятись і можна сміливо на нього переходити. Однак важливо правильно вибирати продавця такого бензину.
Досвідчені споживачі альтернативного палива кажуть, що з ним машина в морози заводиться з першого разу. Також стан автомобіля не погіршується: свічки та фільтри виглядають краще, ніж при використанні звичайного бензину.
То чому ж, маючи стільки сильних сторін, спиртове паливо все ще не є лідером продажів? На це є кілька причин. По-перше, не всі водії про нього взагалі знають, та й далеко не скрізь його можна придбати. Крім того, альтернативне паливо оповите міфами та страшилками. Водночас у Бразилії 50% авто їздять на чистому біоетанолі, а решта мають у складі 27% спирту. Уся Європа вже додає до бензину 10% спирту і має намір у 2030 році збільшити його вміст до 14%. Китай зупинив дотації у виробництво електрокарів та закупив у України 6 млн тонн кукурудзи для власного виробництва біоетанолу. Для цих цілей у КНР навіть побудували найбільший у світі біоетанольний завод у світі.