Назвали шість технічних причин, які впливають на витрату пального
Зрозуміло, що паливний “апетит” автомобіля багато в чому залежить від конструктивних особливостей і характеристик двигуна і трансмісії (а це тип приводу, і виконання коробки, включаючи передавальні числа). Але поговоримо про ті чинники, які можуть бути змінними, у тому числі й волею самого власника. Бо в його силах зробити автомобіль більш менш економічним.
Аеродинаміка
Вона починає значно впливати на паливну економічність зі швидкості 50 км/год. Ми неодноразово проводили вимірювання витрати палива – і завжди дійшли наступної закономірності: збільшення швидкості на чергові 10 км/год призводить до перевитрати приблизно на 10%. І в цьому багато в чому “заслуга” аеродинаміки.
Сучасні автомобілі можуть похвалитися невеликим коефіцієнтом аеродинамічного опору: у кращих у цьому відношенні моделей він менший за 0,25, хоча ще років 15 тому ці цифри здавалися майже недосяжними для серійних машин. Найпростіше досягти подібних значень на великих седанах, купе та ліфтбеках, складніше – на коротких і високих хетчбеках та універсалах, не кажучи вже про кросовери та “каблуки”.
Чи можна покращити аеродинаміку власного автомобіля самотужки? Точково та короткочасно – так. Наприклад, якщо усунути (заклеїти скотчем) усі зазори між лицьовими панелями, надіти аеродинамічні ковпаки на колеса, позбавити кузов від виступаючих елементів на зразок дверних ручок, антени та рейлінгів. Але такі заходи є реальними для участі в екологічних ралі, а для повсякденної експлуатації практично не застосовуються.
А ось погіршити аеродинамічні якості найпростіше. Установка поперечок і боксу на рейлінги, неоригінальних спойлерів та інших аеродинамічних елементів сумнівної якості, “мухобійок” та вітровиків загрожує створенням зайвих завихрень повітря під час руху. Крім того, аеродинамічні якості погіршує збільшення дорожнього просвіту, відсутність передбачених конструкцією зовнішніх елементів, а також екранів (щитків) у нижній частині кузова, так само як і встановлення не “рідних” бризковиків або сталевого захисту моторного відсіку.
Іншими словами, дотримуйтесь “заводу”, тому що все неоригінальне зовні автомобіля може призводити до погіршення його аеродинамічних якостей. Пам’ятаємо про те, що відкриті під час їзди скла, люк, кришка багажника теж збільшують витрату палива.
Опір коченню
Чим краще накат, тим менше доводиться витрачати енергії під час руху, відповідно тим економічніший автомобіль. Звичайно, тут важлива роль трансмісійних втрат. Але якщо говоримо про опір коченню, маємо на увазі роботу шин. Це і ширина протектора, і його малюнок, і склад гумової суміші, а також тиск у колесах. Саме останній фактор має велике значення, а головне – на нього може впливати сам водій.
Краще виставляти тиск за рекомендаціями виробника, відхилення від запропонованих їм значень мають свої наслідки. Так, знижений тиск покращує плавність ходу, але впливає на ресурс шин, а також призводить до збільшення витрат палива. Підвищений тиск дозволяє знизити опір коченню і дещо покращити паливну економічність, але зворотний бік медалі – нерівномірне знос шин, зниження плавності ходу та погіршення амортизуючих якостей шини, що веде до збільшення навантажень на підвіску.
Маса автомобіля
Та сама історія: чим легше автомобіль, тим простіше двигуну його розганяти, тим економічніша машина. У тому числі з цієї причини виробники ведуть боротьбу за кожен кілограм, полегшуючи кузов та інші деталі, і тому зробити стандартний автомобіль ще легше досить складно, хіба що викинути “запаску”, зняти “зайві” сидіння та елементи обробки, видалити шумоізоляцію і і т.д. Так, власне, і надходять у процесі підготовки автомобіля до змагань, але не заради економічності, а для покращення динамічних якостей. Знову ж таки для нормальної експлуатації такий підхід не застосовується.
Єдине, що залишається, – не захаращувати автомобіль зайвими речами. Адже якщо постійно возити на “будь-який випадок” половину гаража і купу речей, який “ой, забув забрати з машини”, легко набереться 20-30 кг всякого не дуже потрібного. І це також впливає на витрати.
Додаткове навантаження на двигун
Розмір коліс впливає і на аеродинаміку, і на опір коченню. Великі колеса – важкі колеса, вони додатково “навантажують” двигун. А ще серед “паразитів” – кондиціонер і потужні споживачі електроенергії (підігріви всього і вся, аудіосистема, фари та ліхтарі), які також збільшують навантаження на мотор через генератор. Це до питання про те, що все це обладнання, звичайно, корисне і необхідне, але його використання без особливої потреби не дуже доцільне.
Паливно-мастильні матеріали
Само собою, потужність та економічність двигуна залежать у тому числі і від якості палива, чи то бензин, дизель чи газ. Але тут нам залишається лише довіряти тим АЗС, на яких ми заправляємось.
А от у випадку з бензином актуальна тема вибору сорту за октановим числом. Теоретично чим воно вище, тим економічнішим має бути двигун. Але ми вже це питання розбирали: на практиці буває по-різному, оскільки значення мають також і конструктивні особливості двигуна (зокрема, ступінь стиснення, наявність наддуву, тип паливної системи і т.і.), і те, як прописані паливні карти, а також програма керування. Адже є ще й інші складові: режим експлуатації, стиль водіння, знову ж таки якість палива.
І тут рекомендація та сама: орієнтуйтеся на вимоги виробника. Скажімо, якщо автомобіль розрахований на 92-95-й бензин, заливайте 95-й – на цьому сорті він, швидше за все, буде економічнішим за 92-й. А за 98-й ви просто переплатите.
І так само оптимально вибирати масло за специфікацією виробника. У сучасних моторах ставку зроблено саме на економічність. Ну а самостійні експерименти з в’язкістю загрожують, причому це стосується не тільки економічності, а й ресурсу двигуна.
Технічний стан автомобіля
Зрештою, найцікавіше. Який вплив на паливну економічність не надавали всі вищеперелічені чинники, найважливіше значення має саме справність тих чи інших систем. Який сенс ставити вузькі енергозберігаючі шини і максимально качати їх, якщо кути установки коліс або гальма, що підклинюють, обмежують вільний вибіг автомобіля? Ви використовуєте “ріденьке” масло, але у вас несправні свічки або забитий повітряний фільтр – і вся економія нанівець. Заливаєте якісний бензин з додатковими присадками, але у вас питання з паливною системою або лямбда-зонд, що “вмирає”, провокує роботу двигуна на занадто багатої суміші.
Загалом, усі заходи економії без своєчасного обслуговування (із застосуванням якісних витратних матеріалів) та підтримання ключових вузлів та агрегатів у справному стані не мають сенсу. У свою чергу витрата палива, що раптово збільшилася, може бути сигналом про те, що десь є проблема. Адже паливна економічність – це один із проявів ефективності. І якщо вона раптом знижена, це означає, що двигун, трансмісія, гальма або підвіска працюють не так, як треба.