«Бандеромобілі» для фронту. Навіщо ЗСУ багі з «Жигулів»?
Швидкохідні, маневрені, полегшені, високої прохідності – це все про багі. Ці автомобілі часто фігурують на фото та відео з фронту, проте офіційно такої техніки на озброєні немає. Звідки беруться «бандеромобілі» в лавах української армії та які їхні плюси й мінуси?
У листопаді 2022 року боєць ЗСУ з позивним «Мадяр» опублікував відео, на якому він разом із побратимом виїжджали забирати на відкритому полі збитий російський безпілотник «Элерон». Буквально через чотири хвилини після зупинки бійців біля безпілотника російська армія почала їх обстрілювати з артилерії. Завдяки мобільності та маневреності квадроциклу, на якому були українські військовослужбовці, їм вдалося оперативно покинути місце обстрілу і вижити, повідомляє radiosvoboda.
«Дві-три хвилини достатньо ворогу, щоб відкрити вогонь по конкретних позиціях і зробити купу клопоту. У цих випадках багі чи квадроцикли – найбільш зручний транспорт, бо ти необмежений дверима, дахами, ременями чи ще якимись конструкційними особливостями. Єдиний мінус – жодні окуляри не захистять вас від величезної кількості пилу. Але ж тут обираємо між двох бід – і вибір очевидний, коли це зручно, це безпечно, це зрозуміліше», – зазначив командир штурмового підрозділу «Мадяр».
Швидкохідні, полегшені, високої прохідності – окрім квадроциклів, такими ж властивостями володіють і автомобілі багі. Колись вони були створені для розваг, як спортивні авто, а зараз вони дуже затребувані на фронті.
«Війна показала, що на ринку існує величезна ніша, яка порожня в Україні. В нас немає серійного виробництва таких машин, які сьогодні конче необхідні військовим. Адже для розвідки, для ССО, для протитанкових підрозділів потрібні машини, які компактні, низькі, прохідні і – найголовніше – недорогі. Тому що дуже важливо, щоб вони дуже легко маскувалися. Також ми знаємо, що термін служби чи життя автомобіля на передку дуже часто становить навіть не дні, а години, і багі в цьому сенсі стали нам гарною альтернативою», – пояснив автомобільний оглядач Сергій Волощенко.
Перше офіційно відоме застосування багі у військовому конфлікті було у 1990-1991 роках у Перській затоці під час операції «Буря в пустелі». Їх використовували американські та британські солдати. Це були тримісні Fast Attack Vehicle. Після цього досвід перейняли й інші розвинені армії світу: Ізраїль, Австрія, Австралія, Франція, Об’єднані Арабські Емірати. У США, наприклад, сьогодні на озброєнні перебуває понад десять різних видів багі. В Україні цю нішу поки що заповнюють волонтерські зразки, говорить автооглядач Сергій Волощенко.
«Більшість з них зроблені з дешевих комплектуючих – це вісімка, дев’ятка, це двигуни від Volkswagen, які в принципі у будь якому селі може відремонтувати будь який механік – це по-перше. По-друге – це вартість, багі навіть з урахуванням всіх комплектуючих і робіт – все одно в рази дешевше, ніж повноцінний позашляховик», – прокоментував Сергій Волощенко.
Також варто враховувати ненадійність ВАЗівських двигунів. Їх доведеться обслуговувати серйозно та часто. Благо – комплектуючі та запчастини є у будь-якому автомагазині. Експерти кажуть, що офіційно на озброєнні ЗСУ такі авто з’являться ще не скоро. Цей процес тривалий та дуже затратний. Творці таких машин це розуміють і продовжують допомагати армії тим, чим можуть.