На АЗС не вистачає бензину та дизеля: чому виник дефіцит і скільки він триватиме
До кінця квітня на українських АЗС виникла нестача бензину та дизельного палива. У Києві 28 квітня більшість мереж у другій половині дня не продавали бензин, купити можна було лише ДП та на деяких заправках – газ.
Директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн прогнозує нестачу палива протягом кількох тижнів.
Збільшення попиту на бензин у прикордонних з Україною країнах спричинило зростання цін на нього. Крім того, постачання було ускладнено через черги на кордоні. “У квітні – новий виток ціни. Трейдери контрактують невеликі обсяги поставок і вони за рахунок спотових контрактів просто не входять у межі цінового регулювання”, – зазначив Куюн.
“Ми вже дійшли до досить серйозного дефіциту. Швидко з нього вийти не вдасться. Думаю, пара найближчих тижнів будуть досить напруженими. Можливо, будуть посилені обмеження при продажу на АЗС. Сьогодні вже великі мережі обмежили продаж 10-ма літрами в бак, хоча минулого тижня це було 20 літрів. Я не виключаю, що деякі мережі днями взагалі можуть відмовитися від вільного продажу палива і сконцентруються на забезпеченні корпоративних клієнтів. Та там теж обмеження. Ти можеш купити скільки завгодно, але все одно тобі заправлять у легковий автомобіль 20 літрів, у вантажний – 100”, – сказав Куюн.
Він вважає, що зараз ситуацію навряд чи змінить навіть скасування державного регулювання ціни. Проте за кілька тижнів ситуація на ринку може нормалізуватися.
Можна підняти планку ціни на кілька гривень і дати можливість продавати по ній паливо, яке наповнить ринок. За два-три тижні є шанс вирішити логістичні проблеми та вже потім повернутися до питання регулювання. “Хоча, я думаю, до цього часу ринок сам відрегулює”, – зазначив експерт.
Куюн вважає, що зараз підвищення ставки ПДВ до 20% і повернення акцизу на паливо, ініційоване депутатами, не покращить ситуацію, а лише призведе до зростання ціни на пальне.