Недолив автомобільного газу на АЗК: як перевірити?
Чи є на українських АЗК проблеми з недоливом газу в автомобілі, та як це перевірити? Саме ці питання отримала редакція “Твоя МАШИНА” після публікації матеріалу про недоливи пального на АЗК.
“Твоя МАШИНА” в особі головного редактора Олени Шкурко вирішила розібратися в цьому питанні. Але якщо для перевірки бензину та дизелю є мірник на кожній АЗК, газ так легко не перевірити, потрібно викликати спеціальну службу, яка і проводить перевірку спеціально призначеним для цього приладом. Тому я звернулася до UPG з проханням провести перевірку на предмет недоливу автомобільного газу на одній з АЗК національної мережі. І зараз вам розповім, як все відбувається, але спочатку трошки теорії.
Недолив LPG: звідки “ноги ростуть”
Чому з’являються розмови про те, що автомобільний газ не доливають? Бо це дуже складно визначити та розрахувати.
Частіше за все ГБО встановлює на свій автомобіль особа, яка прагне заощадити кошти. Адже газ завжди коштує дешевше майже у два рази, ніж бензин та дизель.
Тому частіше за все це водії, які постійно рахують літри, кілометри та гроші.
За правилами балон повинен заповнюватися не більше ніж на 80% його місткості, вказаної на етикетці. Повне заповнення балона украй небезпечно і не допускається, тому що при розширенні газу в балоні від нагрівання може статися його руйнування.
Коли водій замовляє заправку до повного, після заповненості бака на 80% має спрацювати відсікаючий клапан і заправка зупиниться. Але бувають випадки, коли водій собі приблизно розрахував скільки йому має зайти газу на ці 80%, а заходить більше. Тут і з’являються підозри, що його обманюють. Але мало хто думає про те, що це може статися через несправність самого устаткування, а не по вині АЗК.
Адже прагнучи заощадити, автовласники встановлюють ГБО не на сертифікованих станціях, не проходять вчасно сервісне обслуговування, не замінюють фільтри, а потім звинувачують якість автомобільного газу та думають про недолив.
Крім того, деякі водії спеціально чекають коли балон стане повністю пустим і тільки тоді їдуть на АЗК. В цій ситуації їм також часто здається, що їх обманюють, бо дуже часто кількість літрів під час заправки змінюється. Але фізику ніхто не відміняв і варто врахувати, що на автомобільний газ має свій вплив температура навколишнього середовища. Підвищення температури викликає розширення обсягу газу, а зниження температури призводить до його стиску. Тому немає нічого дивного, якщо зранку вам залили 38-40 літрів, а після обіду тільки 32-34 літри. Саме по цій причині балон заборонено заповнювати більше ніж на 80%.
Фахівці, які займаються встановленням ГБО зазначають, що є кілька причин. В першу чергу, встановлені в машину балони самі по собі не є мірилом вимірювання, їх місткість, навіть вказана в паспорті, є приблизною. До того ж похибка у 20% не є чимось екстраординарним. Маркування відповідно теж може бути різним – хтось із виробників пише місткість, до прикладу, 40 літрів, але мається на увазі, що це 80% від загального об’єму. І якщо відсікаючий клапан несправний (а за словами спеціалістів з обслуговування ГБО, в половині випадків його просто немає, або він несправний), то колонка наллє і 100%, тобто розбіжність становитиме 20%.
Тому перш ніж висувати претензії до якості автомобільного газу, який продається в Україні, варто подумати про те, чи ваше ГБО ідеально працює, чи може “хлопці з сусіднього гаража” не такі й професіонали своєї справи?
Також треба знати, що автомобільний газ є сумішшю пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену і т.д.). Він має відповідати сезонності – існує зимовий і літній варіанти, як і в дизельному пальному. Зимою і влітку співвідношення головних компонентів – пропану і бутану – повинно змінюватися. Влітку це 40% пропану і 60% бутану, взимку – навпаки. На великих мережах АЗК заливають саме такий газ, а чи дотримуються цих норм “бочки” – невідомо.
І я не кажу, що в нашій країні немає заправок де обманюють клієнтів, є! Але це не великі мережі, які є в кожному місті та тримають плюс мінус одну вартість. Я ще раз наголошую, якщо ви дійсно хочете заощадити та встановили собі ГБО, то, по-перше знайдіть сертифіковану станцію, а по-друге, обслуговуйте його за регламентом. Адже це ваша безпека в першу чергу і звичайно ваші гроші, бо не просто так кажуть, що “скупий платить двічі”. І в такому випадку ви збережете і свій автомобіль, і свій гаманець.
Що робити, якщо газ в авто не долили?
Що робити, якщо ви впевнені в працездатності газобалонного обладнання на своєму авто, а підозра на недолив є? В такому випадку зверніться до начальника АЗК та скажіть, що ви хочете, щоб колонку було перевірено спеціальним мірником. Скоріше за все адміністратор відповість вам, що приладу у них немає, тому вони запросять на зручну для вас дату на АЗК спеціальну службу та у вашій присутності проведуть повірку. Саме так і відбулось після мого прохання провести перевірку недоливу на АЗК.
Як це відбувається?
До газової колонки підвозять спеціальний прилад лічильник, який і є еталонним мірником. Працівник служби під’єднує до лічильника пістолет.
А шланг з лічильника спеціаліст під’єднує в якості “обратки” до колонки. І оператор АЗК починає відпуск автомобільного газу об’ємом 20 літрів.
Після того, як 20 літрів залито можна дивитись на результат. Допустима похибка 1%, тобто 200 г. На АЗК UPG лічильник показав з 20 літрів – 19,9, тобто похибка у 0,5%, а це означає, що скраплений газ відпускають в межах норми.
Я не здивована, адже не так давно я була присутня під час перевірки мірником бензину та дизеля і тоді також показники були в межах норми.
Я запитала у начальника АЗК, чи часто клієнти звертаються із скаргами на недолив автогазу. І отримала відповідь, що дуже рідко, і справа ніколи не доходить до повірки, бо частіше за все клієнт не впевнений в якості свого газобалонного обладнання та розуміє, що причина скоріше за все не в АЗК.
Якщо ж під час повірки колонки в вашій присутності результат – недолив, тоді вам як споживачу мають бути відшкодовані фактичні збитки, визначені за допомогою еталонного мірника. Подальше використання цієї колонки припиняється до проведення ремонту та повірки після ремонту.
В Україні на АЗК не доливають газ?
Серед власників автомобілів обладнаних ГБО набагато частіше ведуться розмови про те, що їм не доливають газ на АЗК, ніж серед власників бензинових чи дизельних авто. Серед власників електрокарів я взагалі поки не чула, щоб їм електрики не додали) Особливо ці розмови почастішали на початку літа, коли стало відомо, що з 1 липня повертаються податки, які діяли до війни. Серед автовласників з’явився страх, що АЗК для того, щоб сильно не підвищувати ціну, будуть “бодяжити” пальне і не доливатимуть його. Вже почався другий місяць осені, тому можна сміливо стверджувати, що ті страхи були не обґрунтовані.
Варто зазначити, що жоден “експерт”, який висуває ці теорії та обговорює проблему недоливів з іншими “експертами” в гаражі, навіть не замислюється про можливі поломки газобалонного обладнання, як то відсікаючого чи мультиклапана, редуктора або неякісних магістралей. На їх думку за замовчуванням винні завжди АЗК.
Через те, що я відправилась перевіряти недолив на одну з АЗК національної мережі UPG, буду розмірковувати на її прикладі.
Це велика мережа, яка представлена майже у всіх куточках України. До речі, на АЗК UPG є інспектори, які без попередження перевіряють заправки на чистоту і навіть заглядають під килимок біля дверей. Це свідчить про те, що бренд піклується про свою репутацію і дуже дорожить своїми клієнтами. Зробіть висновки самі, чи будуть там клієнтів обманювати, чи ні.
Один раз на місяць спеціальна газова служба проводить сервісне обслуговування газових колонок та записує дані в спеціальний журнал, який зберігається на АЗК. Тобто, ця служба підтверджує кожній заправці, що колонки справні та в них відбувається точний відпуск пального. Тому за логікою, якщо і висувати претензії, то до цієї служби, а не до АЗК.
Висновок
Який висновок напрошується? Заправляйтесь тільки на перевірених АЗК з сучасним обладнанням, вони бережуть свою репутацію і не обманюють своїх клієнтів. Не шукайте “бочки” де ціна дешевше ніж у всіх, або якісь поодинокі модулі на трасі чи в місті.
Під час заправки автомобіля звертайте увагу на те, чи належно оформлена метрологічна повірка колонок, і є відповідні пломби. В такому випадку вам боятись точно нічого.
Я хочу ще раз нагадати всім водіям автомобілів з ГБО, що відвідуйте тільки перевірені АЗК, водії автомобілів з бензиновими та дизельними двигунами, вас це також стосується, проводьте вчасно технічне обслуговування свого устаткування та менше слухайте і читайте пліток. І тоді буде вам щастя!
Олена Шкурко
Головний редактор “Твоя МАШИНА”