Чому не можна відразу заводити двигун після включення запалення?
Протягом перших секунд після включення запалення автомобіль починає прокидатися від тривалої стоянки. На приладовій панелі спалахують різнокольорові лампочки, які є сигналізаторами працездатності різних технічних систем. Крім того, запускається внутрішня діагностика і починається передпускова підготовка мотора до роботи. Чи потрібно переривати ці процеси і відразу переводити ключ в положення «Старт»?
Електроніка повинна підготуватися
В передпусковий період електроніка сучасного автомобіля недарма починає опитувати технічні системи та проводити внутрішню діагностику. Крім виявлення можливих несправностей, програма, прописана в пам’яті електронного блоку управління, збирає дані про навколишнє оточення і кліматичні умови. Це важливо при низьких температурах повітря, так як від отриманої інформації залежить правильність приготування паливної суміші.
Блимаючи лампочки на приладовій панелі сигналізують, що електроніка опитує датчики і за результатами вибирає один з попередньо встановлених алгоритмів сумішоутворення для запуску мотора при тій чи іншій температурі.
Іноді водії не чекають завершення діагностики і відразу повертають ключ на «Старт». В цьому випадку машина переходить до усередненими показниками. У момент займання палива процес його згоряння протікає неідеально, і недогорілі пари бензину починають викидатися в каталізатор.
Через кілька миттєвостей електронний блок управління все-таки скоректує програму, проте секунди некоректної роботи при щоденних пусках складаються в хвилини і години і можуть вплинути на ресурс каталізатора.
Тому в морози перед пуском двигуна краще дати електроніці закінчити процес підготовки до його запуску.
Підготовка дизельного мотора
У дизельних моторах взимку цей ефект помітніший. На силових агрегатах на важкому паливі стоять свічки розжарювання, які перед стартом виконують найважливішу функцію. Вони допомагають підвищити температуру повітря в камерах згоряння до робочого стану. Після впорскування палива в кінцевій фазі стиснення гаряче повітря сприяє його займання.
Однак потрібен час, щоб дизельний мотор зміг підігріти повітря. Майже у всіх сучасних дизельних автомобілях після повороту ключа в замку запалювання на панелі приладів загоряється жовта іконка в формі спіралі, яка говорить про початок роботи так званих свічок розжарювання. Ці пристрої мають електроспіраль, яка розігріває керамічний ізолятор свічки до червоного, а він, у свою чергу, гріє повітря в камерах.
Пока горит жовта спіраль на приладовій панелі, рушати з місця не можна. Машина просто не заведеться.
Більш того, деякі дизельні автомобілі, обладнані системою безключового доступу, оснащені і програмним захистом від передчасного запуску двигуна. Якщо водій тисне на кнопку «Старт», то електроніка чекає, поки свічки розжарювання розігріють камери, і тільки потім дає команду на запуск.
На старих дизельних агрегатах такого захисту немає, тому від водія залежить те, наскільки коректно він поводиться зі своєю технікою.
Швидкий старт загрожує для дизеля неповним згорянням палива, нерівномірною роботою різних циліндрів і викиданням недогорілих залишків палива в фільтри, які сильно забруднюються продуктами розпаду солярки.
Загалом, перед запуском дизельного мотора на морозі необхідно обов’язково чекати кілька секунд, поки дизель не прожарить свої циліндри.
Читайте також: Названо топ-5 найпроблемніших турбодвигунів