В Україні знову почали масово підробляти дизельне пальне

Свіже дослідження, проведене столичним Інститутом споживчих експертиз, свідчить про зростання активності тіньового ринку. Експерти перевірили дизельне пальне, яке продається на українських заправках та поставляється оптом у логістику та промисловість. Результати перевірки, на жаль, не вражають своєю втішністю: понад 30 відсотків палива виявилися низької якості. Щойно ринок зміг оговтатися від дефіциту та стабілізувати ціни, як нелегальні постачальники знову заповнили його некондиційним замінником. Це поспішене повернення фальсифікаторів на ринок пов’язане із наближенням введення акцизів на паливо, що неодмінно призведе до його подорожчання. Це надасть зловмисникам більшу прибутковість, оскільки вони зможуть працювати в більш вигідних умовах, не платячи податків та зборів.

Для дослідження було взято зразки пального з 20 мереж, що представлені в різних регіонах країни. Експерти перевірили якість дизельного палива від таких великих та середніх мереж, як WOG, SOCAR, AMIC, PARALLEL, KLO, PRIME, АВІАС, ОВІС, SHELL, Avantage 7, NEFTEК, NPG, U.GO, UPG, БРСМ-нафта, MARSHALL, ESKO, Укрнафта, PATRIOT, СПЕКТР.

У лабораторії було проведено перевірку за такими критеріями, як температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та густина. Всі ці показники повинні відповідати нормам ДСТУ, інакше паливо може завдати шкоди як автомобілям, так і навколишньому середовищу, зокрема повітрю, яке ми вдихаємо. Під час дослідження виявилося, що в деяких зразках палива відсутній ознака “євро” – нинішній стандарт якості…

Порівнюючи з результатами попередніх досліджень бензину, експерти розділили отримані результати на зони: зелену, синю та червону. Мережі, чиї результати відповідають всім нормам і є якісними, потрапили до зеленої зони. Ті АЗС, де виявлено деякі порушення вимог профільного ДСТУ, але вони залишаються в припустимих межах, увійшли в синю зону. Натомість, мережі, які не відповідають стандарту та постачають некондиційне паливо, потрапили в червону зону.

Зелена зона

Тільки 7 з 19 учасників успішно пройшли до зеленої зони: SOCAR, WOG, AMIC, KLO, PARALLEL, ОВІС та PRIME. Перш за все, було проведено перевірку основного показника дизельного палива – вмісту сірки. Цей показник, фактично, є ключовим індикатором того, чи паливо дійсно вироблено в Європі. З впевненістю можна сказати, що члени “зеленої” групи – це “європейці”. Це має велике значення, оскільки сірка може негативно впливати на роботу нейтралізаторів та сажевих фільтрів, а видалення її з палива є складним та витратним процесом. Наприклад, якщо вміст сірки складає 1000 мг/кг (що ще десять років тому було прийнятним), то нейтралізатор може втратити свою ефективність після десяти-п’ятнадцяти заправок. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5), вміст сірки в паливі повинен бути не більше 10 мг/кг. Найнижчий рівень сірки було виявлено в дизельному паливі WOG (3 мг/кг), а на практиці відсутня вона в SOCAR та AMIC (4 мг/кг). KLO, PARALLEL та PRIME також мають дуже низький вміст сірки.

Далі, було перевірено ще один важливий показник – температуру спалаху дизельного палива. Цей показник може вказати, чи вмішувалися сторонні компоненти у солярку, що може призвести, наприклад, до самозаймання палива у випадку аварії. Мінімальна температура спалаху повинна становити щонайменше 55 °С. Рекордний результат, 71 градус в паливі від SOCAR, практично такі ж показники спостерігаються у їхніх колег з AMIC та WOG – по 70 одиниць.

Синя зона

У синю зону потрапили наступні мережі: AVANTAGE 7, SHELL, NEFTEK, NPG, UPG, MARSHALL, ESKO. Паливо, яке продається у цих мережах, відповідає всім вимогам ДСТУ, але його кількість обмежена. Наприклад, сірковмісність в дизельному паливі UPG та NPG майже досягала максимально допустимих норм – 10 мг/кг. Однак, зважаючи на те, що більшість цих мереж позиціонують себе як дискаунтери з нижчими цінами на заправках та мають регіональне поширення, це задовільний результат.

Червона зона

Наостанок, розглянемо аутсайдерів. Сюди увійшли зразки, які були придбані в мережах БРСМ-нафта, U.GO, Укрнафта, АВІАС, PATRIOT та СПЕКТР. На перший погляд це може здатися невеликою кількістю, але слід враховувати, що перші чотири мережі налічують понад 1000 АЗС по всій країні, що є значною часткою ринку. Основні проблеми були пов’язані з вмістом сірки. У випадку U.GO було незначне перевищення на 7 одиниць (17 мг/кг), але в АВІАС спостерігається майже дванадцятикратне перевищення (119 мг/кг)! Проте це ще не крайній випадок. У зразках PATRIOT виявлено вміст сірки на рівні 357 мг/кг, а в БРСМ-нафта цей показник досягає 362 мг/кг! Така велика концентрація сірки обов’язково призведе до необхідності ремонту паливної системи та двигуна, що значно пошкодить гаманець власника. Крім того, вихлопні гази від такого палива будуть містити оксиди, що негативно впливатимуть на здоров’я пішоходів на вулицях міст. Зразки БРСМ-нафта та PATRIOT також виявили порушення у температурі спалаху, яка складає 45 та 37 градусів Цельсія відповідно. Нагадаємо, що це може свідчити про наявність сторонніх компонентів у паливі. Безумовно, таке паливо є вогненебезпечним, оскільки нижча температура спалаху вказує на вищу ймовірність його загоряння при ДТП або інших надзвичайних ситуаціях. Крім того, у зразку PATRIOT виявлено знижену густину, що може свідчити про те, що це зимове паливо.

Підсумки

В даний час дизельне паливо відіграє важливу роль не тільки в економіці, але й у війні. Заробляти на підробках в цей час є мінімум цинічним. Зниження вимог до якості та зняття податків державою для заповнення ринку деякі люди сприйняли як слабкість і можливість збагатитися. Це також впливає на конкурентоспроможність, оскільки “чесні” мережі беруть на себе відповідальність за добровільне оподаткування, що допомагає армії. Тому власникам бізнесів, державним установам, які мають критичну і логістичну інфраструктуру, а також сільськогосподарським підприємствам варто дуже уважно відноситися до вибору постачальників палива, щоб уникнути масових проблем з транспортом. Експерти також рекомендують власникам приватного транспорту заправлятися тільки в мережах, які не йдуть на компроміси щодо якості.

ДП ЄВРО

Фото: ТопЖир

Автор статті Дмитро Гордієнко

Джерело ТопЖир
Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти