5 фактів про гальмівну систему, які потрібно знати
Як тестують гальмівні диски, навіщо потрібні допоміжні матеріали і чому неприємний звук при гальмуванні – це ще не вирок
Системи нічного бачення, автопілот і лазерні фари – в автомобілях щороку з’являються нові опції, які покликані зробити поїздки комфортнішими та безпечнішими. З технічної точки зору сучасні машини пішли далеко вперед. Однак адаптивні підвіски і турбовані мотори – це лише видимі елементи технічної революції, про які пишуть в рекламних буклетах. Набагато важливіше – надійні та ефективні гальма, адже саме вони – запорука безпеки водія та пасажирів.
Провідні виробники компонентів гальмівних систем постійно вдосконалюють свою продукцію. З’являються більш ефективні колодки і диски, компанії створюють спеціальні антикорозійні покриття і допрацьовують кріплення, а в самих компонентах кількість шкідливих речовин практично зійшло нанівець. Ці та інші факти про гальмівній системі – в огляді.
У гальмівних колодках більше немає міді
Особливу увагу профільні компанії приділяють фрикційному складу гальмівних колодок – шару, який стикається з гальмівним диском. До недавнього часу в усіх гальмівних колодках була присутня мідь. Цей метал – небезпечний забруднювач навколишнього середовища. Справа в тому, що в процесі експлуатації, особливо в мегаполісах з частими гальмуваннями, виробляється гальмівний пил: дрібні частинки міді осідають на землі й потрапляють у воду.
Наприклад, компанія Delphi випустила лінійку екологічних гальмівних колодок, в яких взагалі немає міді. Крім того, такі колодки стійкіші до зносу. Завдяки комбінованому складу колодок без міді інженерам Delphi вдалося знизити шуми при гальмуванні, а також домогтися більш ефективного відводу тепла. Інноваційні гальмівні елементи підходять до 95% модельного ряду автомобілів європейських та азіатських брендів.
Колодки нагріваються до 400 градусів
При міській експлуатації, особливо в пробках, гальмівні колодки можуть нагріватися до 350-400 градусів. Склад фрикційної поверхні дозволяє витримувати такі температури без втрати ефективності при гальмуванні. Більше того, на гоночних автомобілях гальмівні колодки можуть нагріватися до 700-800 градусів – на треку з інтенсивними гальмуваннями така температура вважається нормальною.
Після заміни колодок фахівці радять їх розігріти, аби вони притерлися. Для цього необхідно розігнатися до 70-80 км/год і різко скинути швидкість до 20-30 км/год. Таку вправу слід виконати кілька разів, поки робочі поверхні гальмівних дисків і колодок не притруться одна до одної.
Гальмівні диски тестують в соляному тумані
Для того щоб гальмівні диски довше зберігали товарний вид на автомобілі, їх покривають спеціальним розчином. Для цих цілей використовують хлористо-цинковий антикорозійний склад.
Також диски тестують в соляному тумані. В результаті диски стають стійкими до корозії.
Неприємний скрип при гальмуванні не причина для заміни колодок
Сторонні звуки при гальмуванні – це ще не привід міняти гальмівні колодки. Причин може бути декілька: від засолювання самих колодок і дисків до некоректної роботи поршня в супорті. Крім того, якщо при гальмуванні автомобіль тягне вліво або вправо, то це теж не причина для заміни гальмівної системи. В першу чергу слід перевірити тиск в колесах.
Часто неприємні звуки при гальмуванні виникають через несумісність матеріалів. Справа в тому, що у кожного виробника елементів гальмівної системи склад матеріалів різний. Чим жорсткіші матеріали, тим вони ефективніше, але при цьому ймовірність скрипів і вібрацій зростає. Часто після заміни колодок скрип при гальмуванні зберігається – це наслідок несумісності фрикційної частини колодки з матеріалом, з якого виконаний гальмівний диск. Тому експерти радять підбирати елементи гальмівної системи від одного виробника.
При заміні колодок потрібно купити допоміжні деталі
Якщо гальмівні колодки все-таки пора міняти, то експерти з Delphi радять докупити і допоміжні деталі (кріплення, болти, пильовики, направляючі). Справа в тому, що для нормального функціонування гальмівної системи разом з деталями потрібно міняти й аксесуари. Завдяки новим допоміжним деталям можна збільшити термін служби гальмівної системи, а також домогтися зниження шумів і вібрацій.